Wstęp do kognitywistyki.

Nie masz pojęcia jak działa telefon komórkowy, a chcesz zrozumieć, jak działa Twój mózg i skąd się bierze świadomość? I masz już na ten temat wiele opinii?
Chyba żartujesz ... albo wystarczy Ci wiara w duchy.

W roku akademickim 2023/2024 prowadzę roczny wykład "Wstęp do kognitywistyki". Ten wykład ma za zadanie nakreślić różne zagadnienia, którymi interesują się kognitywiści, dając podstawy do rozwoju własnych zainteresowań w wybranym kierunku. Kognitywistyka jest bardzo szeroką dziedziną, obejmuje zagadnienia nakrywające się z tak odmiennymi dyscyplinami jak antropologia, filozofia, lingwistyka, psychologia, neurobiologia i sztuczna inteligencja.
Wykłady przeznaczone są dla kierunku "Kognitywistyka" ale traktuję je jako wykłady otwarte, dostępne są dla studentów wszystkich kierunków.

Co roku stare notatki są stopniowo uzupełniane i zastępowane przez nowe. Dodatkowo wiele referatów na tematy związane z tym wykładem jest tutaj.
W ubiegłych latach w pierwszej części (semestr zimowy) omawiałem historyczne i filozoficzne zagadnienia dotyczące natury umysłów, a w drugiej zagadnienia mózg-umysł-zachowanie, przedstawiając ogólny szkic pozwalający zrozumieć działanie mózgu/umysłu w oparciu o ostatnie osiągnięcia nauki. Próbuję znacznie zmodyfikować ten wykład, również w tym roku (2023/24) w miarę mozliwości czasowych spróbuję go dalej zmodyfikować. Uwagi historyczne pojawiają się przy okazji poszczególnych zagadnień związanych z dyskutowanymi zagadnieniami. Do każdego wykładu spróbuje dodać krótkie streszczenia w oparciu o Wasze komentarze. Po ogólnym wstępie popatrzymy na czynniki, które determinują zachowanie: od zamierzchłej przeszłości, która przez miliony lat kształtowała nasze organizmy na drodze ewolucji, przez procesy rozwojowe tworzących różne predyspozycje, wpływ kultury i wychowania, do procesów przygotowujących nas do działania. Będą to skale czasowe od milionów lat do ułamków sekund.

Nasze spotkania będą odbywać się w środy o godz. 12:30, w Sali A.103 w budynku PiK, lub w przypadku problemów z epidemią lub moich wyjazdów spróbujemy spotkań zdalnych. W planie mamy po 30 godzin w każdym semestrze, ale ze względu na znaczne wymagania dotyczące pracy własnej postaram się nie robić długich spotkań. Będzie za to sporo pracy własnej, więc znacznie więcej czasu powinno Wam zająć studiowanie i pisanie komentarzy do poszczególnych wykładów (a mnie ich czytanie) w oparciu o udostępnione notatki niż nasze bezpośrednie spotkania, które powinniśmy poświęcić głównie na dyskusję. Do każdego tematu trzeba będzie pisać komentarze i umieszczać je do południa w dzień przed kolejnym wykładem (czyli do południa we wtorek) na stronach Wiki w Moodle, gdzie zamieściłem szczegółowe instrukcje. Trzeba się samemu na ten wykład zapisać. Anonimowe zapisy będą kasowane.

Sprawy organizacyjne związane z zajęciami w 2023/24 roku.
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym, wyjątkowo zdalnie.
W zasadzie wykład powinien być głównie podsumowaniem najważniejszych punktów związanych z omawianym tematem, może się też odnosić do wątpliwości i pytań zawartych w komentarzach, które powinniście pisać by uzyskać zaliczenie i dopuszczenie do egzaminu. Notatki są szczegółowe, jest w nich wiele odnośników do literatury i hiperlinków, powinno to pozwolić osobom zainteresowanym na dalsze pogłębienie tematu.
Najważniejsze jest sprawdzenie, czy potraficie sensownie odpowiedzieć na przykładowe pytania na końcu wykładów. Jeśli uważnie przeczytacie notatki nie powinno z tym być kłopotu.

Co roku wiele osób wyobraża sobie, że dużo wie, chociaż nie chciało im się czytać notatek, ani uczestniczyć w zajęciach, więc na egzaminie okazuje się, że to było tylko złudne przekonanie. Zadaniem wykładów jest dać Wam systematyczne podstawy by samemu studiować. Wiedza z internetu bez takich podstaw to przypadkowa zbieranina luźno powiązanych wiadomości. Nie wystarczy sobie coś skojarzyć, powinniście nieco głębiej zrozumieć mechanizmy działania umysłów.

Zaliczenie i egzamin (zwiń/rozwiń)

Zaliczenie I semestru jest na ocenę, bo przewidziano za nie punkty 2 punkty ECTS w semestrze zimowym informacje z USOS są tutaj oraz 3 punkty w semestrze letnim Semestr II.

Podstawą oceny są punkty za komentarze dotyczące zadań zamieszczonych na końcu notatek, które należy umieścić na stronach kursu WDK w Moodle, gdzie znajdziecie dokładniejsze instrukcje.
W roku 2023/24 komentarze będą głównie dotyczyć zadań przedstawianych na końcu notatek. Wykłady wstępne są bardzo różne na różnych uczelniach, dlatego nie mogę przenieść ocen osobom, które już zaliczyły jakieś inne wstępy.

Punktacja komentarzy. Za każdy komentarz można dostać od 0 do 10 punktów. Poniżej 5 punktów niezaliczone (nie na temat, niewiele napisano lub są wyraźne błędy), 5 to minimum, 6 to trochę ponad minimum, 7-przeciętnie pozytywnie, 8 ciekawie, 9-10 dobrze i bardzo dobrze, są własne przemyślenia, dobre nawiązanie do najważniejszych punktów i ciekawe pytania. Link do bieżącej listy punktów za komentarze jest widoczny na stronach Moodle "Punkty WDK2024", zwykle przed kolejny wykładem.

W drugim semestrze potrzebujecie połowy maksymalnej liczby punktów za komentarze by przystąpić do egzaminu, a jeśli ktoś zda egzamin - czyli dostanie przynajmniej 50% punktów za odpowiedzi na pytania egzaminacyjne - może dostać dodatkowe punkty za wysoko oceniane komentarze. Udział w eksperymentach i pomoc w badaniach, potwierdzona przez opiekunów, da osobom, które osiągnęły minimalną liczbę punktów by zdać egzamin dodatkowe od punktów do już zgromadzonych.
Skala ocen komentarzy do wystawienia oceny w I semestrze, jak i z egzaminu na końcu roku: połowa liczby punktów w danym semestrze (czyli 50% punktów) konieczna jest na zaliczenie lub dopuszczenie do egzaminu w drugim semestrze.
(%punktów,ocena) = 5 dla >90%, 4+ dla 80%, 4 dla 70%, 3+ dla 60% i 3 dla 50%, oraz 2 poniżej 50% maksymalnej liczby punktów.

Egzamin w programie studiów jest z całego roku. Dla Waszej wygody rozłożymy go na dwie części, bo materiał jest naprawdę obszerny.
Pierwsza część będzie po pierwszym semestrze, zwykle w lutym. Druga część na koniec drugiego semestru, zwykle w czerwcu.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zdobycie przynajmniej 50% punktów za komentarze w każdym semestrze. Jestem naprawdę bardzo zajęty i jeśli nie będziecie pisać komentarzy na czas lub zabraknie Wam punktów to nie liczcie na to, że przed samym egzaminem uda się coś uzupełnić. To będzie możliwe tylko w trybie indywidualnych studiów lub w przypadku poważnych problemów ze zdrowiem. Nie mogę łamać własnych reguł.

Egzamin będzie pisemny, ale w stylu ustnego: pojawia się pytanie i macie 5 minut na odpowiedź.
Każda część egzaminu będzie wymagać odpowiedzi na tyle krótkich pytań, ile pisaliście komentarzy. Za każde będzie można otrzymać maksymalnie do 10 punktów. Punkty sumujemy i obliczamy, jaki to procent maksymalnej liczby punktów. Zdobyte punkty z pierwszej i drugiej części egzaminu zostaną odpowiednio zsumowane.
Daję Wam możliwość poprawy pierwszej części egzaminu.
Skala ocen z egzaminu jest obliczana procentowo. Do ustalenia końcowej oceny sumujemy punkty z komentarzy i punkty z obu części egzaminów. Ponieważ mamy maksymalnie tyle samo punktów za komentarze co za egzamin (wliczając obydwie części) to oznacza to uwzględnienie komentarzy i punktów z egzaminu po równo w końcowej ocenie. To wymaga pisania komentarzy przez każdego, kto chce zdawać.
Przykład: Jeśli mamy 30 wykładów, N=30 komentarzy i pytań, to mamy 20*N=600 punktów możliwych do otrzymania. Całkowita liczba punktów (Egz+Kom)*100%/600 da nam procent maksymalnej liczby punktów.

Nie ma możliwości zdawania w innym terminie, ani przekładania, ani też zdawania po raz trzeci czy czwarty aż do skutku. Nie będzie żadnych dodatkowych terminów! Jeśli ktoś nie może zdawać w pierwszym terminie pozostaje egzamin poprawkowy. W uzasadnionych przypadkach mogę nie wpisać oceny za pierwszy termin, tylko w to miejsce wpisać wynik z egzaminu poprawkowego.
Macie możliwość poprawy każdej części egzaminu jeden raz. Egzamin poprawkowy zwykle jest we wrześniu i można go pisać z całego roku (jeśli ktoś nie poprawiał części I) lub tylko z drugiej części.
Oblany egzamin poprawkowy oznacza powtarzanie przedmiotu i zdawanie za rok, jeśli dziekan zgodzi się na warunkowe studiowanie na drugim roku. W przypadku osób, które przestały robić wpisy będę jednak zachęcał dziekana by od razu je skreślić, bo widać od razu, że nie są to dobrzy studenci.

Studenci, którzy powtarzają rok lub mają warunek (zwiń/rozwiń)

Część osób uważa, że wszystko wie i nie musi uczestniczyć w zajęciach i czytać notatek. Przykładowe pytania do egzaminu są na końcu każdego wykładu, więcej pytań z Waszych komentarzy dodaję tam co roku. Spróbujcie odpowiedzieć na niektóre pytania i potem sprawdzić w notatkach czy są to odpowiedzi prawidłowe. Niestety, zwykle okazuje się, że tylko się Wam wydawało ... Niektóre zabawne odpowiedzi na pytania egzaminacyjne całkowicie mijające się z faktami są w na tej stronie.
Tu są uwagi na temat sensowności wykładów i ogólnie studiowania.

Serdecznie zapraszam na wykłady. Godziny konsultacji są na mojej stronie, polecam zdalną formę.
Włodzisław Duch

Ale pamiętajcie ...


Gandalf

Mapa wykładów (PDF). Przejdź do części II: Złożone zachowania.


Część I: Podstawy.


Zwiń/Rozwiń pierwszą część.

W tej części dowiemy się czym zajmuje się kognitywistyka, jakie są historyczne źródła pojęć opisujących stany mentalne, jakie są tu popularne błędy i teorie, które niewiele wyjaśniają lub stwarzają tylko pozory wyjaśnień. Najpierw mamy ogólne uwagi na temat oczekiwań wobec kognitywistyki i historii jej powstania, potem mitów i historii pojęć, a następnie różnych paranauki i nieporozumień wynikających z braku krytycznego podejścia i niezrozumienia problemu. Potem omówimy podstawy ewolucyjne rozwoju układu nerwowego i podstawowe mechanizmy jego działania.
Uwaga: notatki w PDF nie są tak często modyfikowane jak strony WWW.

A00. Organizacja wykładu: (ogólne informacje)

W0: 04/10/2023


A01. Wstęp: umysł, mózg i modele | Wstęp PDF

1.1 Umysł, mózg i modele, czyli jak można zrozumieć czym jest umysł? | 1.2 Kognitywistyka: skąd się wzięła? | 1.3 Kognitywistyka: podstawowe problemy |

Kiedy tworzyliśmy kognitywistykę napisałem dłuższy artykuł: Czym jest kognitywistyka?, Kognitywistyka i Media w Edukacji 1 (1998) pp. 9-50 (Czym jest kognitywistyka w PDF).

W01: 05/10/2023

A02. Wczesne próby zrozumienia świata | Mity w PDF

2.1 Znaczenie mitów dla zrozumienia umysłu | 2.2 Najstarsze mity: Mezopotamia i Egipt | 2.3 Mity hebrajskie | 2.4 Psyche i policentryzm: mity greckie | 2.5 Ying i Yang - tradycje Chin | 2.6 Abidharma - Psychologia buddyjska i introspekcja | 2.7 Inne mity |

W02, 11/10/2023

A03. Historia pojęć | Historia pojęć w PDF

3.1 Historia pojęć "duch" i "dusza" : Animizm | Mezopotamia i wierzenia Egipskie | Filozofia grecka | Filozofia żydowska | Biblia i Ojcowie Kościoła | Tomizm | Pojęcia ducha i duszy w myśli filozoficznej | Umysł | Krytyka pojęcia duszy i ducha | 3.2 Umysł, świadomość i nieświadomość | Świadomość | Nieświadomość | Neurolodzy | Ataki na pojęcie umysłu |

W03, 18/10/2023

A04. Folklor umysłu | Folklor umysłu w PDF

4.1 Przednaukowe pojęcia kształtujące myślenie o umyśle. | 4.2 Zjawiska paranormalne. | 4.3 Nieśmiertelna dusza? | 4.4 Naiwność ludzka nie zna granic | 4.5 Sekty i pseudonauka |


W04 25/10/2023

A05. Irracjonalne myślenie | Irracjonalne w PDF

5.1 Formy irracjonalnego myślenia. | 5.2 Przyczyny irracjonalnego myślenia. | 5.3 Oszustwa i spiski. 5.4 Wpływ technologii. 5.5 Wnioski: fantazja i rzeczywistość.


W05, 8/11/2023

A06. Ewolucja, czyli skąd przychodzimy | Ewolucja - zasady PDF

6.1 Kosmiczny kalendarz | 6.2 Zasady ewolucji | 6.3 Krytyka ewolucji | 6.4 Atawizmy i budowa organizmów | 6.5 Płeć i wielkie przyspieszenie |

W06, 15/11/2023

A07. Ewolucja mózgów: kim jesteśmy | Ewolucja - mózgi PDF

7.1. Umysły, mózgi i neuronauki | 7.2. Perspektywa ewolucyjna | 7.3. Ewolucja mózgów | 7.4. Geny i mózgi - złożoność informacji genetycznej | 7.5. Ewolucja mózgów, porównanie | 7.6. Rozwój mózgu i umysłu | 7.7. Niedawna i przyszła ewolucja mózgu

W07, 29/11/2023

A08. Homo sapiens i kultura | Homo sapiens i kultura w PDF

8. Od zwierząt do naczelnych | 8.1. Paleoantropologia ludzkiego umysłu | 8.2. Co nas odróżnia od człekokształtnych? | 8.3. Kultura i ewolucja | 8.4. Memetyka |

W08, 6/12/2023

A09. Inteligencja zwierząt | Inteligencja zwierząt w PDF, oraz nagranie odpowiedzi na pytania z komentarzy 21.12.22

9.1. Umysły zwierząt | 9.2. Ptaki | 9.3. Ssaki | 9.4. Naczelne | 9.5. Inteligencja społeczna | 9.6. Klika pawianów | 9.7. Świadomość zwierząt |

W09, 12/12/2023.

A10. Mechanizmy podstawowe | Mechanizmy podstawowe w PDF

10.1. Neuronauki | 10.2. Genetyka i zmienność organizmów | 10.3. Mózgi i neurony | 10.4. Mózgi w liczbach | 10.5. Homeostaza i pień mózgu | 10.6. Hormony i neurotransmitery | 10.7. Twór siatkowaty i zaburzenia świadomości | 10.8. Trzy mózgi w jednym |

W10, 20/12/2023

A11. Dwa mózgi? | Dwa mózgi w PDF

11.1. Budowa ogólna mózgu | 11.2. Dwa mózgi w jednym | 11.3. Komisurotomia | 11.4. Słaba współpraca półkul | 11.5. Filozofowie o tożsamości.

W11, 10/01/2024

A12. Socjobiologia, podejście systemowe i płeć | Socjobiologia i płeć w PDF

12.1. Socjobiologia | 12.2. Podejście systemowe - RDoC. | 12.3. Płeć, mózg i hormony |

W12, 17/01/2024

A13. Zmysły: receptory. | Receptory zmysłowe w PDF

13.1. Receptory zmysłowe | 13.2. Czucie | 13.3. Węch | 13.4. Smak | 13.5. Słuch | 13.6. Zmysł równowagi | 13.7. Wzrok | 13.8. Interocepcja | 13.9. Substytucja zmysłów

W13, 24/01/2024

Pierwsza część egzaminu 12/02/2024 g. 15:00


Część II: Mózgi i złożone zachowania.

Znamy już (a przynajmniej powinniśmy znać) podstawowe mechanizmy działania mózgu. Spróbujemy teraz zrozumieć jak to wszystko funkcjonuje, jak mózgi tworzą umysły i jak to możemy opisać ... Zostawiamy więc ewolucję i przyjrzyjmy się złożonym zachowaniom, które chcemy opisać wykorzystując naszą wiedzę o mózgu. Przy końcu wykładu wrócimy do prób opisu umysłu na poziome pojęciowym, krytycznie patrząc z współczesnego punktu widzenia na wysiłki filozofów i psychologów.

Słowniczek neuroanatomiczny | Mózg z góry na dół | Mapa mózgu | Mapa wykładów.
Interakcyjna infografika mózgu z Open Colleges w Australii.

Zwiń/Rozwiń drugą część

B14. Kora mózgu i jej funkcje. | Kora mózgu i jej funkcje w PDF

14.1. Kora nowa | 14.2. Lokalizacja funkcji psychicznych | 14.3. Mapy topograficzne | 14.4. Kodowanie populacyjne.

W14, 21/02/2024

B15. Działanie mózgu | B15 Działanie w PDF

15.1 Metody badania aktywności mózgu | 15.2 Ogólna budowa układu nerwowego. 15.3 Ogólne funkcje mózgu. | 15.4. Wzgórze |

W15, 28/02/2024

B16. Percepcja zmysłowa. | Percepcja zmysłowa w PDF

16.1. Czucie i kora somatosensoryczna | 16.2. Słuch i percepcja muzyki | 16.3. Zmysł równowagi | 16.4. Smak | 16.5. Węch i kora węchowa | 16.6. Synestezje i ideastezje

W16, 6/03/2024

B17. Wzrok | Wzrok w PDF

17.1 Ewolucyjne kompromisy | 17.2. Szlaki wzrokowe | 17.3. Teorie percepcji wzrokowej | 17.4. Złudzenia wzrokowe | 17.5. Agnozje i zaburzenia wzrokowe | 17.6. Wyobraźnia wzrokowa | 17.7. Mechanizm widzenia |

W17, 13/03/2024

B18. Ruch i inteligencja | Kontrola ruchu i inteligencja w PDF

18.1. Kontrola ciała | 18.2. Plany ruchów | 18.3. Ruchy automatyczne | 18.4. Móżdżek | 18.5. Ruchy wolicjonalne i zaburzenia ruchu | 18.6 Inteligencja i geniusz | 18.7 Kreatywność | 18.8 Talent |

W18, 20/03/2024

B19. Emocje | Emocje w PDF

19.1. Układ limbiczny | 19.2. Emocje, uczucia i afekt | 19.3. Teorie emocji | 19.4. Zaburzenia afektywne

W19, 27/03/2024

B20. Pamięć i uwaga | Pamięć i uwaga w PDF

20.1. Rodzaje pamięci | 20.2. Anatomia pamięci | 20.3. Pamięć epizodyczna | 20.4. Pamięć semantyczna | 20.5. Pamięć robocza | 20.6. Zaburzenia pamięci | 20.7. Niedoskonałości pamięci | 20.8. Uwaga

W20, 3/04/2024

B21. Język i mowa | Język i mowa w PDF

21.1. Język w mózgu | 21.2. Słowa w mózgu | 21.3. Zaburzenia mowy | 21.4. Myślenie i intuicja | 21.5. Język i komunikacja | 21.6. Humor |

W21, 10/04/2024

B22. Mentalizacja | Mentalizacja w PDF

22.1. Złożone czynności psychiczne | 22.2. Muzyka | 22.3. Matematyka |

W22, 17/04/2024

B23. Wola, decyzje, tożsamość | Wola, decyzje, tożsamość w PDF

23.1. Wola w filozofii | 23.2. Wola i mózgi | 23.3. Decyzje | 23.4. Ja w mózgu |

W23, 24/04/2024

B24. Moralność, miłość, szczęście | Moralność, miłość i szczęście w PDF

24.1. Moralność | 24.2. Miłość | 24.3. Szczęście.

W24, 8/05/2024

B25. Neurokognitywne teorie świadomości | Neurokognitywne teorie świadomości w PDF

25.1. Definiowanie świadomości | 25.2. Jak opisać świadomy umysł? | 25.3. Globalna Przestrzeń Robocza | 25.4. Teorie świadomości | 25.5. Neuronalne korelaty świadomości | 25.6. Tożsamość osobowa | 25.7. Nietypowe stany świadomości: hipnoza, NDE, stany mistyczne ... | 25.8. Samoświadomość. 25.9. Mózg - odbiornikiem świadomości?

B25, 15/05/2024
Referaty na temat świadomości | Różne zewnętrzne linki | Sen |

B26. Neuropsychologia – mózg zaburzony. | Neuropsychologia–mózg zaburzony w PDF

26.1. Choroby mózgu | 26.2. Zaburzenia osobowości | 26.3. Agnozje, afazje, aleksje i inne a | 26.4. Mechanizmy molekularne | 26.5. Substancje psychoaktywne | 26.6. Sen i jego zaburzenia | 26.7. Psychoterapia i medytacja | 26.8. Kompromisy ewolucyjne | 26.9. Perspektywy kognitywistyki |

B26, 22/05/2024

Rozumienie koncepcyjne: Filozofia i psychologia.

W ostatniej części popatrzymy na wysiłki filozofów stworzenia zrozumiałej teorii działania umysłu. Logika, rozumowanie i tworzenie pojęć opisujących działanie umysłu dały nam język, aparat pojęciowy znacznie lepszy niż różne mity, doprowadzając do narodzin kognitywizmu. Czy jest to jednak język wystarczający by opisać umysł? Warto krytycznie ocenić te próby z punktu widzenia współczesnej nauki i tego, co poznaliśmy we wcześniejszych wykładach.

B27. Filozofia umysłu | Filozofia umysłu w PDF

27 Problem psychofizyczny | 27.1. Narodziny kognitywizmu | 27.2. Argumenty Turinga | 27.3. Funkcjonalizm | 27.4. Sztuczna inteligencja | 27.5. Chiński pokój | 27.6. Nieobliczalność | 27.7. Podsumowanie

B27, 29/05/2024

C28. Neurofilozofia | Neurofilozofia w PDF

28.1 Medycyna i wczesne badania empiryczne. 28.2. Potrzeba neurofilozofii | 28.3. Fenomenologia | 28.4. Umysł ucieleśniony | 28.5. Neurofilozofia | 28.6. Enaktywizm i znaczenie ciała | 28.7. Współczesne dyskusje dotyczące świadomości | 28.8. Świadomość potraktowana neurofilozoficzne | 28.9 . Podsumowanie. Kompromisy ewolucyjne 28.10. Perspektywy kognitywistyki.

C28, 5/06/2024

C29. Krytyczna historia filozofii umysłu. | Krytyczna historia ... w PDF

Starożytność: Filozofia presokratejska | Atomizm i fizyka współczesna | Arystoteles i problem tożsamości | Platon i abstrakcyjne idee | Renesans filozofii: Kartezjusz | Spinoza | Mechanicyzm | Locke - empiryzm | Berkeley - idealizm | Hume - sceptycyzm | Hartley - asocjacjonizm | Reid - rozsądek | Kant |
Pragmatyzm: Huxley | Peirce | James | Dawey |
Wiek XX: atomizm i pozytywizm logiczny, filozofia analityczna: Russell i Whitehead | Tarski | Wittgenstein | Koło Wiedeńskie | Popper | Quine | Rorty
Podsumowanie i krytyka tradycyjnej filozofii umysłu

C29, 12/06/2024

Egzamin cz. II, 28/06/2024

Dodatek dla dociekliwych: Manowce umysłu | Manowce umysłu w PDF

Interesujące teorie, które zawiodły pokładane w nich nadzieje. 1. Psychologia i modele psychoanalityczne, Freud, Jung i inni psychoanalitycy | 2. Psychologia humanistyczna i transpersonalna | 3. Fenomenologia i egzystencjalizm | 4. Metafory wynikające z teorii chaosu | 5. Teoria katastrof | 6. Holograficzna teoria umysłu | 7. Mechanika kwantowa i świadomość | 8. Manowce filozofii | 9. Manowce różnorakie | Polski wkład do manowców nauki | 10. Podsumowanie |


Reszty ciekawych zagadnień niestety w ramach tego wstępnego wykładu nie zdążymy omówić ...



Egzamin poprawkowy ??/09/2023

Cykl 6 wykładów związanych z kognitywistyką.

Inne wykłady.