Wstęp do kognitywistyki.

Nie masz pojęcia jak działa telefon komórkowy, a chcesz zrozumieć, jak działa Twój mózg i skąd się bierze świadomość? I masz już na ten temat wiele opinii?
Chyba żartujesz ... albo wystarczy Ci wiara w duchy.

W semestrze letnim 2025 prowadzę wykład "Wstęp do kognitywistyki". W odróżnieniu od ubiegłych lat jest to tylko jeden semestr, więc część tematów będzie albo bardzo skrótowo albo je ominiemy. Pełny roczny wykład jest tutaj.
Wykłady przeznaczone są dla kierunku "Kognitywistyka" ale traktuję je jako wykłady otwarte, dostępne są dla studentów wszystkich kierunków.
Wstęp do kognitywistyki ma za zadanie nakreślić różne zagadnienia, którymi interesują się kognitywiści, dając podstawy do rozwoju własnych zainteresowań w wybranym kierunku. Kognitywistyka jest bardzo szeroką dziedziną, obejmuje zagadnienia nakrywające się z tak odmiennymi dyscyplinami jak antropologia, filozofia, lingwistyka, psychologia, neurobiologia i sztuczna inteligencja. Potrzebna jest ogólna orientacja, nie wystarczy zbiór wykładów na różne tematy.

Co roku stare notatki są stopniowo uzupełniane i zastępowane przez nowe. Dodatkowo wiele referatów na tematy związane z tym wykładem jest tutaj.
W ubiegłych latach w pierwszej części (semestr zimowy) omawiałem historyczne i filozoficzne zagadnienia dotyczące natury umysłów, a w drugiej zagadnienia mózg-umysł-zachowanie, przedstawiając ogólny szkic pozwalający zrozumieć działanie mózgu/umysłu w oparciu o ostatnie osiągnięcia nauki. Z powodu skrócenia do jednego semestru muszę w tym roku (2025) znacznie zmodyfikować ten wykład. Uwagi historyczne pojawiają się przy okazji poszczególnych zagadnień związanych z dyskutowanymi zagadnieniami. Po ogólnym wstępie popatrzymy na czynniki, które determinują zachowanie: od zamierzchłej przeszłości, która przez miliony lat kształtowała nasze organizmy na drodze ewolucji, przez procesy rozwojowe tworzących różne predyspozycje, wpływ kultury i wychowania, do procesów przygotowujących nas do działania. Będą to skale czasowe od milionów lat do ułamków sekund. W pierwszym semestrze były już wykłady: "Wstęp do neurofizjologii człowieka", "Wprowadzenie do psychologii poznawczej", "Wstęp do anatomii układu nerwowego", i "Lingwistyka kognitywna". "Wstęp do filozofii w kognitywistyce", "Wstęp do Informatyki" i "Teoria i metodologia badań interdyscyplinarnych". 7 wykładów. W semestrze letnim jest 6 wykładów, "Matematyczne podstawy kognitywistyki", "Metodologia i praca empiryczna", "Wstęp do anatomii układu nerwowego", "Biologiczne podstawy zachowania", "Statystyczna analiza danych" i ten wykład. To razem 13 wykładów.

Nasze spotkania będą odbywać się w środy o godz. 12:30, w Sali A.101 w budynku PiK, lub w przypadku problemów z epidemią lub moich wyjazdów spróbujemy spotkań zdalnych. W planie mamy 30 godzin, czyli dwie godziny tygodniowo. Na każdy temat jest więc tylko godzina. Będzie też sporo pracy własnej, więc znacznie więcej czasu powinno Wam zająć studiowanie i pisanie komentarzy do wybranych wykładów (a mnie ich czytanie) w oparciu o udostępnione notatki, niż nasze bezpośrednie spotkania, które powinniśmy poświęcić głównie na dyskusję. Do 4 grup tematów (czyli nie częściej niż raz w miesiącu) trzeba będzie pisać komentarze na stronach Wiki w Moodle, gdzie zamieściłem szczegółowe instrukcje. Wszystkie osoby na liście USOS zostały automatycznie zapisane w Moodle.

Sprawy organizacyjne związane z zajęciami w 2025 roku.

Ogólne informacje w USOS są tutaj, a strona USOS z listą studentów jest tu.
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym, wyjątkowo zdalnie.
W zasadzie wykład powinien być głównie podsumowaniem najważniejszych punktów związanych z omawianym tematem, może się też odnosić do wątpliwości i pytań zawartych w komentarzach, które powinniście pisać by uzyskać zaliczenie i dopuszczenie do egzaminu. Notatki są szczegółowe, jest w nich wiele odnośników do literatury i hiperlinków, powinno to pozwolić osobom zainteresowanym na dalsze pogłębienie tematu.

Co roku wiele osób wyobraża sobie, że dużo wie, chociaż nie chciało im się czytać notatek, ani uczestniczyć w zajęciach. Na egzaminie okazuje się, że to było tylko złudne przekonanie. Zadaniem wykładów jest dać Wam systematyczne podstawy by samemu studiować. Wiedza z internetu bez takich podstaw to przypadkowa zbieranina luźno powiązanych wiadomości. Nie wystarczy sobie coś skojarzyć, powinniście nieco głębiej zrozumieć mechanizmy działania umysłów. Spróbujcie odpowiedzieć na niektóre pytania i potem sprawdzić w notatkach czy są to odpowiedzi prawidłowe. Niestety, zwykle okazuje się, że tylko się Wam wydawało ... Jeśli uważnie przeczytacie notatki nie powinno z tym być kłopotu.
Niektóre zabawne odpowiedzi na pytania egzaminacyjne całkowicie mijające się z faktami są w na tej stronie.
Tu są uwagi na temat sensowności wykładów i ogólnie studiowania.

Ocena końcowa składa się z dwóch części. Połowa to punkty za egzamin, a druga połowa to punkty za 4 prace pisemne, podsumowujące poszczególne części wykładu A, B, C, D.
Egzamin będzie pisemny, ale w stylu ustnego: pojawia się pytanie i macie 5 minut na odpowiedź. Pytań będzie 12. Za każde pytanie będzie można otrzymać maksymalnie do 10 punktów. Punkty sumujemy i obliczamy, jaki to procent maksymalnej liczby punktów. Żeby zdać egzamin potrzeba 50% maksymalnej liczby punktów.
Prace pisemne mogą być podsumowaniem danej części wykładów. Należy je umieścić na stronach kursu Kog w Moodle, gdzie znajdziecie dokładniejsze instrukcje.
Za każdą pracę można dostać od 0 do 10 punktów. Link do bieżącej listy punktów za te prace będzie widoczny na stronach Moodle "Punkty Kog 2025".
Jeśli ktoś nie zdobędzie 50% możliwych punktów (dla 4 prac to minimum 20 punktów) nie może zdawać egzaminu.
Za 12 pytań na egzaminie można dostać 120 punktów. Jeśli ktoś napisze egzamin z wynikiem poniżej 50% otrzyma ocenę niedostateczną. Jeśli w obu przypadkach jest to powyżej 50% to końcowym wynikiem będzie uśredniony procent maksymalnej liczby punktów z prac pisemnych i z egzaminu. Do sumy punktów dopiszę dodatek, 10% punktów za udział w eksperymentach i pomoc w badaniach, potwierdzoną przez opiekunów. W ten sposób egzamin i komentarze będą miały jednakowy wpływ na ocenę.

Skala ocen: % końcowy = (% punktów za prace + % punktów za egzamin)/2 + 10% za dodatek.
(% max. liczby punktów, ocena) = 5 dla >90%, 4+ dla 80-89%, 4 dla 70-79%, 3+ dla 60-70% i 3 dla 50-59%, 2 poniżej 50% max. liczby punktów.

Nie ma możliwości zdawania w innym terminie, ani przekładania, ani też zdawania po raz trzeci czy czwarty aż do skutku. Nie będzie żadnych dodatkowych terminów!
Jeśli ktoś nie może zdawać w pierwszym terminie pozostaje egzamin poprawkowy. W uzasadnionych przypadkach mogę nie wpisać oceny za pierwszy termin, tylko w to miejsce wpisać wynik z egzaminu poprawkowego.
Egzamin poprawkowy zwykle jest we wrześniu i można go pisać z całego roku (jeśli ktoś nie poprawiał części I) lub tylko z drugiej części.
Oblany egzamin poprawkowy oznacza powtarzanie przedmiotu i zdawanie za rok, jeśli dziekan zgodzi się na warunkowe studiowanie na drugim roku. W przypadku osób, które przestały robić wpisy będę jednak zachęcał dziekana by od razu je skreślić, bo widać od razu, że nie są to dobrzy studenci.
Wykłady wstępne są bardzo różne na różnych uczelniach, dlatego nie mogę przenieść ocen osobom, które już zaliczyły jakieś inne wstępy, ani ocen z ubiegłego roku, bo mamy tylko jeden semestr, więc wygląda to inaczej niż rok temu. Jestem naprawdę bardzo zajęty i jeśli nie będziecie pisać komentarzy na czas lub zabraknie Wam punktów to nie liczcie na to, że przed samym egzaminem uda się coś uzupełnić. To będzie możliwe tylko w trybie indywidualnych studiów lub w przypadku poważnych problemów ze zdrowiem.

Serdecznie zapraszam na wykłady. Godziny konsultacji są na mojej stronie, polecam zdalną formę.
Włodzisław Duch

Ale pamiętajcie ...


Gandalf

Mapa wykładów (PDF). Przejdź do części II: Złożone zachowania.


Część I: Podstawy.


Zwiń/Rozwiń pierwszą część.

W tej części dowiemy się czym zajmuje się kognitywistyka, jakie są historyczne źródła pojęć opisujących stany mentalne, jakie są tu popularne błędy i teorie, które niewiele wyjaśniają lub stwarzają tylko pozory wyjaśnień. Najpierw mamy ogólne uwagi na temat oczekiwań wobec kognitywistyki i historii jej powstania, potem mitów i historii pojęć, a następnie różnych paranauki i nieporozumień wynikających z braku krytycznego podejścia i niezrozumienia problemu. Potem omówimy podstawy ewolucyjne rozwoju układu nerwowego i podstawowe mechanizmy jego działania.
Uwaga: notatki w PDF nie są tak często modyfikowane jak strony WWW.

A00. Organizacja wykładu: (ogólne informacje)

W0: 26/02/2025


Znamy już (a przynajmniej powinniśmy znać) podstawowe mechanizmy działania mózgu. Spróbujemy teraz zrozumieć jak to wszystko funkcjonuje, jak mózgi tworzą umysły i jak to możemy opisać ... Zostawiamy więc ewolucję i przyjrzyjmy się złożonym zachowaniom, które chcemy opisać wykorzystując naszą wiedzę o mózgu. Przy końcu wykładu wrócimy do prób opisu umysłu na poziome pojęciowym, krytycznie patrząc z współczesnego punktu widzenia na wysiłki filozofów i psychologów.

Słowniczek neuroanatomiczny | Mózg z góry na dół | Mapa mózgu | Mapa wykładów.
Interakcyjna infografika mózgu z Open Colleges w Australii.

Dodatkowo polecam referat dla Fundacji Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Warszawa; 22.05.2025. To temat, który nakrywa się trochę z ostatnimi, dotyczy podobieństw i różnic sztucznej inteligencji i mózgów. Mówiłem też o tym na UJ w referatach Artificial intelligence and the limits of the humanities.

B27, 22/05/2025

A01. Wstęp: umysł, mózg i modele | Wstęp PDF

1.1 Umysł, mózg i modele, czyli jak można zrozumieć czym jest umysł? | 1.2 Kognitywistyka: skąd się wzięła? | 1.3 Kognitywistyka: podstawowe problemy |

Kiedy tworzyliśmy kognitywistykę napisałem dłuższy artykuł: Czym jest kognitywistyka?, Kognitywistyka i Media w Edukacji 1 (1998) pp. 9-50 (Czym jest kognitywistyka w PDF).

W01: 26/02/2025

A02. Wczesne próby zrozumienia świata | Mity w PDF

2.1 Znaczenie mitów dla zrozumienia umysłu | 2.2 Najstarsze mity: Mezopotamia i Egipt | 2.3 Mity hebrajskie | 2.4 Psyche i policentryzm: mity greckie | 2.5 Ying i Yang - tradycje Chin | 2.6 Abidharma - Psychologia buddyjska i introspekcja | 2.7 Inne mity |

Deep dive, two bots discuss my notes on myths and a shorter version.

W02, 5.03.2025

A03. Historia pojęć | Kontynuacja mitów. Historia pojęć w PDF

3.1 Historia pojęć "duch" i "dusza" : Animizm | Mezopotamia i wierzenia Egipskie | Filozofia grecka | Filozofia żydowska | Biblia i Ojcowie Kościoła | Tomizm | Pojęcia ducha i duszy w myśli filozoficznej | Umysł | Krytyka pojęcia duszy i ducha | 3.2 Umysł, świadomość i nieświadomość | Świadomość | Nieświadomość | Neurolodzy | Ataki na pojęcie umysłu |

Deep dive, two bots discuss my notes on concepts to describe our minds, from soul to consciousness.

W03, 5.03.2025

A04. Folklor umysłu | Folklor umysłu w PDF

4.1 Przednaukowe pojęcia kształtujące myślenie o umyśle. | 4.2 Zjawiska paranormalne. | 4.3 Nieśmiertelna dusza? | 4.4 Naiwność ludzka nie zna granic | 4.5 Sekty i pseudonauka |

Deep dive, two bots discuss my notes on folklore of the mind, paranormal and magical views.


W04 12.03.2025

A05. Irracjonalne myślenie | Irracjonalne w PDF

5.1 Formy irracjonalnego myślenia. | 5.2 Przyczyny irracjonalnego myślenia. | 5.3 Oszustwa i spiski. 5.4 Wpływ technologii. 5.5 Wnioski: fantazja i rzeczywistość.


W05, 12.03.2025

Podsumowanie części A.

B06. Ewolucja, czyli skąd przychodzimy | Ewolucja - zasady PDF

6.1 Kosmiczny kalendarz | 6.2 Zasady ewolucji | 6.3 Krytyka ewolucji | 6.4 Atawizmy i budowa organizmów | 6.5 Płeć i wielkie przyspieszenie |

W06, 4/2025

B07. Ewolucja mózgów: kim jesteśmy | Ewolucja - mózgi PDF

7.1. Umysły, mózgi i neuronauki | 7.2. Perspektywa ewolucyjna | 7.3. Ewolucja mózgów | 7.4. Geny i mózgi - złożoność informacji genetycznej | 7.5. Ewolucja mózgów, porównanie | 7.6. Rozwój mózgu i umysłu | 7.7. Niedawna i przyszła ewolucja mózgu

W07, /2025

B08. Homo sapiens i kultura | Homo sapiens i kultura w PDF

8. Od zwierząt do naczelnych | 8.1. Paleoantropologia ludzkiego umysłu | 8.2. Co nas odróżnia od człekokształtnych? | 8.3. Kultura i ewolucja | 8.4. Memetyka |

W08, 5/2025

B09. Inteligencja zwierząt | Inteligencja zwierząt w PDF, oraz nagranie odpowiedzi na pytania z komentarzy 21.12.22

9.1. Umysły zwierząt | 9.2. Ptaki | 9.3. Ssaki | 9.4. Naczelne | 9.5. Inteligencja społeczna | 9.6. Klika pawianów | 9.7. Świadomość zwierząt |

W09, 12/12/2025.

B10. Mechanizmy podstawowe | Mechanizmy podstawowe w PDF

10.1. Neuronauki | 10.2. Genetyka i zmienność organizmów | 10.3. Mózgi i neurony | 10.4. Mózgi w liczbach | 10.5. Homeostaza i pień mózgu | 10.6. Hormony i neurotransmitery | 10.7. Twór siatkowaty i zaburzenia świadomości | 10.8. Trzy mózgi w jednym |

W10, 20/12/2025

B11. Dwa mózgi? | Dwa mózgi w PDF

11.1. Budowa ogólna mózgu | 11.2. Dwa mózgi w jednym | 11.3. Komisurotomia | 11.4. Słaba współpraca półkul | 11.5. Filozofowie o tożsamości.

W11, 10/01/2025

B12. Socjobiologia, podejście systemowe i płeć | Socjobiologia i płeć w PDF

12.1. Socjobiologia | 12.2. Podejście systemowe - RDoC. | 12.3. Płeć, mózg i hormony |

W12, 17/01/2025

Podsumowanie części B.

C13. Zmysły: receptory. | Receptory zmysłowe w PDF

13.1. Receptory zmysłowe | 13.2. Czucie | 13.3. Węch | 13.4. Smak | 13.5. Słuch | 13.6. Zmysł równowagi | 13.7. Wzrok | 13.8. Interocepcja | 13.9. Substytucja zmysłów

W13, 24/01/2025

C14. Kora mózgu i jej funkcje. | Kora mózgu i jej funkcje w PDF

14.1. Kora nowa | 14.2. Lokalizacja funkcji psychicznych | 14.3. Mapy topograficzne | 14.4. Kodowanie populacyjne.

W14, 21/02/2025

C15. Działanie mózgu | B15 Działanie w PDF

15.1 Metody badania aktywności mózgu | 15.2 Ogólna budowa układu nerwowego. 15.3 Ogólne funkcje mózgu. | 15.4. Wzgórze |

W15, 28/02/2025

C16. Percepcja zmysłowa. | Percepcja zmysłowa w PDF

16.1. Czucie i kora somatosensoryczna | 16.2. Słuch i percepcja muzyki | 16.3. Zmysł równowagi | 16.4. Smak | 16.5. Węch i kora węchowa | 16.6. Synestezje i ideastezje

W16, 6/03/2025

C17. Wzrok | Wzrok w PDF

17.1 Ewolucyjne kompromisy | 17.2. Szlaki wzrokowe | 17.3. Teorie percepcji wzrokowej | 17.4. Złudzenia wzrokowe | 17.5. Agnozje i zaburzenia wzrokowe | 17.6. Wyobraźnia wzrokowa | 17.7. Mechanizm widzenia |

W17, 13/03/2025

C18. Ruch i inteligencja | Kontrola ruchu i inteligencja w PDF

18.1. Kontrola ciała | 18.2. Plany ruchów | 18.3. Ruchy automatyczne | 18.4. Móżdżek | 18.5. Ruchy wolicjonalne i zaburzenia ruchu | 18.6 Inteligencja i geniusz | 18.7 Kreatywność | 18.8 Talent |

W18, 20/03/2025

Podsumowanie części C.

D19. Emocje | Emocje w PDF

19.1. Układ limbiczny | 19.2. Emocje, uczucia i afekt | 19.3. Teorie emocji | 19.4. Zaburzenia afektywne

W19, 27/03/2025

D20. Pamięć i uwaga | Pamięć i uwaga w PDF

20.1. Rodzaje pamięci | 20.2. Anatomia pamięci | 20.3. Pamięć epizodyczna | 20.4. Pamięć semantyczna | 20.5. Pamięć robocza | 20.6. Zaburzenia pamięci | 20.7. Niedoskonałości pamięci | 20.8. Uwaga

W20, 3/04/2025

D21. Język i mowa | Język i mowa w PDF

21.1. Język w mózgu | 21.2. Słowa w mózgu | 21.3. Zaburzenia mowy | 21.4. Myślenie i intuicja | 21.5. Język i komunikacja | 21.6. Humor |

W21, 10/04/2025

D22. Mentalizacja | Mentalizacja w PDF

22.1. Złożone czynności psychiczne | 22.2. Muzyka | 22.3. Matematyka |

W22, 17/04/2025

D23. Wola, decyzje, tożsamość | Wola, decyzje, tożsamość w PDF

23.1. Wola w filozofii | 23.2. Wola i mózgi | 23.3. Decyzje | 23.4. Ja w mózgu |

W23, 24/04/2025

D24. Moralność, miłość, szczęście | Moralność, miłość i szczęście w PDF

24.1. Moralność | 24.2. Miłość | 24.3. Szczęście.

W24, 15/05/2025

D25. Neurokognitywne teorie świadomości | Neurokognitywne teorie świadomości w PDF

25.1. Definiowanie świadomości | 25.2. Jak opisać świadomy umysł? | 25.3. Globalna Przestrzeń Robocza | 25.4. Teorie świadomości | 25.5. Neuronalne korelaty świadomości | 25.6. Tożsamość osobowa | 25.7. Nietypowe stany świadomości: hipnoza, NDE, stany mistyczne ... | 25.8. Samoświadomość. 25.9. Mózg - odbiornikiem świadomości?

D25, 22/05/2025
Referaty na temat świadomości | Różne zewnętrzne linki | Sen |

D26. Neuropsychologia – mózg zaburzony. | Neuropsychologia–mózg zaburzony w PDF

26.1. Choroby mózgu | 26.2. Zaburzenia osobowości | 26.3. Agnozje, afazje, aleksje i inne a | 26.4. Mechanizmy molekularne | 26.5. Substancje psychoaktywne | 26.6. Sen i jego zaburzenia | 26.7. Psychoterapia i medytacja |

D26, 29/05/2025

D27. Zrozumieć jak działa mózg. Największe wyzwanie nauki. PDF 12 MB

Podsumowanie części D.

Rozumienie koncepcyjne: Filozofia i psychologia.

W ostatniej części popatrzymy na wysiłki filozofów stworzenia zrozumiałej teorii działania umysłu. Logika, rozumowanie i tworzenie pojęć opisujących działanie umysłu dały nam język, aparat pojęciowy znacznie lepszy niż różne mity, doprowadzając do narodzin kognitywizmu. Czy jest to jednak język wystarczający by opisać umysł? Warto krytycznie ocenić te próby z punktu widzenia współczesnej nauki i tego, co poznaliśmy we wcześniejszych wykładach.

D28. Filozofia umysłu | Filozofia umysłu w PDF

28 Problem psychofizyczny | 28.1. Narodziny kognitywizmu | 28.2. Argumenty Turinga | 28.3. Funkcjonalizm | 28.4. Sztuczna inteligencja | 28.5. Chiński pokój | 28.6. Nieobliczalność | 28.7. Podsumowanie

D28, 5/06/2025

D29. Neurofilozofia | Neurofilozofia w PDF

29.1 Medycyna i wczesne badania empiryczne. 29.2. Potrzeba neurofilozofii | 29.3. Fenomenologia | 29.4. Umysł ucieleśniony | 29.5. Neurofilozofia | 29.6. Enaktywizm i znaczenie ciała | 29.7. Współczesne dyskusje dotyczące świadomości | 29.8. Świadomość potraktowana neurofilozoficzne | 29.9 . Podsumowanie. Kompromisy ewolucyjne 29.10. Perspektywy kognitywistyki.

D29, 12/06/2025

D30. Krytyczna historia filozofii umysłu. | Krytyczna historia ... w PDF

Starożytność: Filozofia presokratejska | Atomizm i fizyka współczesna | Arystoteles i problem tożsamości | Platon i abstrakcyjne idee | Renesans filozofii: Kartezjusz | Spinoza | Mechanicyzm | Locke - empiryzm | Berkeley - idealizm | Hume - sceptycyzm | Hartley - asocjacjonizm | Reid - rozsądek | Kant |
Pragmatyzm: Huxley | Peirce | James | Dawey |
Wiek XX: atomizm i pozytywizm logiczny, filozofia analityczna: Russell i Whitehead | Tarski | Wittgenstein | Koło Wiedeńskie | Popper | Quine | Rorty
Podsumowanie i krytyka tradycyjnej filozofii umysłu

D30, ??/06/2025

Dodatek dla dociekliwych: Manowce umysłu | Manowce umysłu w PDF

Interesujące teorie, które zawiodły pokładane w nich nadzieje. 1. Psychologia i modele psychoanalityczne, Freud, Jung i inni psychoanalitycy | 2. Psychologia humanistyczna i transpersonalna | 3. Fenomenologia i egzystencjalizm | 4. Metafory wynikające z teorii chaosu | 5. Teoria katastrof | 6. Holograficzna teoria umysłu | 7. Mechanika kwantowa i świadomość | 8. Manowce filozofii | 9. Manowce różnorakie | Polski wkład do manowców nauki | 10. Podsumowanie |


Reszty ciekawych zagadnień niestety w ramach tego wstępnego wykładu nie zdążymy omówić ...



Egzamin ??/06/2025, g. 12:30, w sali 101

Egzamin poprawkowy ??/09/2025, o godzinie 12:00, w Sali 101

Cykl 6 wykładów związanych z kognitywistyką.

Inne wykłady.