1.1 Umysł, mózg i modele.



Richard Feynman: The world looks so different after learning science.
What Is Science: The Physics Teacher 7 (1969)

Poznacie prawdę i prawda was wyzwoli.
Jan 8:32

CIA motto

1.1 Umysł, mózg i modele, czyli jak zrozumieć umysł? | 1.2 Kognitywistyka: skąd się wzięła? | 1.3 Kognitywistyka: podstawowe problemy |

Szersze tło

Kognitywistyka jest syntezą wiedzy o umyśle, jest próbą zrozumienia człowieka wykorzystującą wiedzę pochodzącą z wielu źródeł.
Przede wszystkim składa się na nią:

Kilka uwag co do samego przedsięwzięcia

Prawda - o tym, jaki naprawdę jest ten świat - wyzwala nas od wielu cierpień, zmienia świat i nas samych. Potrafimy produkować żywność, usuwać ścieki, nie mieszkamy w jaskiniach, mamy prąd, oświetlenie, środki komunikacji i łączności, medycynę, latamy na Marsa i badamy Wszechświat. Potrafimy zrozumieć procesy fizyczne, dzięki czemu rozwinęła się technologia. Piorunochron zastąpił poświęcane dzwony i kult Peruna, burze nie są wynikiem gniewu demonów zła czy płanetników, jak wierzono kilka wieków temu.
Nadal jednak nie rozumiemy, co się dzieje w nas samych, poszukujemy prawdy o sobie. Poznaj samego siebie to słynny aforyzm wyryty na frontonie świątyni Appolona w Delfach (przypisywany często Sokratesowi).
Wyzwanie dla filozofów i przywódców religijnych, sprowadza się do zrozumienia, jak działa Twój umysł, co nas motywuje, skąd biorą się nasze myśli i poczucie tożsamości.
Poznaj samego siebie = jak działa Twój umysł?
Zrozumienie umysłu to zrozumienie siebie. Ale co to jest to "siebie"? Czy można jednak siebie całkiem nie rozumieć? Na jakim poziomie opisu swojego zachowania, psychiki lub mózgu?

"Poznaj" pozwala zrozumieć i zmienić; jaki jesteś a jaki chciałbyś być?
Mity, religie, kultura, prawo, formalna edukacja i wychowanie mają nas ukształtować z korzyścią dla społeczeństwa.
W jakim kierunku zmierzamy? W jakim chcemy zmierzać? Kognitywistyka powinna nam pomóc to odkryć.

Pomimo nawoływania do zrozumienia umysłu, czy nie ma tu jakiegoś tabu?
Niewiele osób wie cokolwiek o swoim mózgu, dopiero uszkodzenia lub choroby uświadamiają nam, że tam jest źródło naszego "ja".
O chorobach umysłowych (chorobach mózgu) staramy się zapomnieć (statystyki W. Brytanii: 20% kobiet i 15% mężczyzn cierpi z powodu chorób umysłowych) - w czym są gorsze od chorób wątroby? Czemu mamy kawały o wariatach, a nie o chorych na serce?
Przyczyny naszych zachowań nie dadzą się zrozumieć badając same mózgi, w tym przypadku więcej do powiedzenia ma filozofia, antropologia kultury lub literatura, opisująca złożone stany wewnętrzne i dylematy moralne, ukazująca możliwe reakcje umysłu w skomplikowanych sytuacjach życiowych. Naukowe eksperymenty dotyczą zwykle tylko najprostszych reakcji.
Nawet takie zachowanie jak wysokie podskoki antylopy, która sygnalizuje drapieżnikom, że jest silna i nie warto jej gonić, nie da się w pełni wyjaśnić badając mózgi. Trzeba zrozumieć sens zachowania zwierzęcia w określonym środowisku, wiedzieć jakie są drapieżniki, na jakie sygnały reagują. To z kolei jest rezultatem powolnych zmian ewolucyjnych.
Pełne zrozumienie wymaga wielopoziomowego podejścia: telefon komórkowy to zbiór obwodów scalonych, baterii i ekranu, a obwody scalone to domieszkowane półprzewodniki, litografia, fizyka ciała stałego, mechanika kwantowa ... Wytwarza i odbiera fale elektromagnetyczne, wiec powinniśmy rozumieć też elektrodynamikę, informatyka potrzebna jest do konstrukcji oprogramowania, systemu operacyjnego i aplikacji, stacje bazowe do łączenia numerów. Żaden pojedynczy człowiek nie zna się na wszystkich aspektach na tyle, by zaprojektować budowę działającego systemu telefonii komórkowej od podstaw, ale możemy mieć pewne ogólne pojęcie o tym, co jest do tego potrzebne. Naszym celem jest więc próba ogólnego zrozumienia jak działają mózgi i jak powstają umysły.

Podejrzenie: czy naprawdę chcemy zrozumieć umysł?
Może bardziej zależy nam na poczuciu wyjątkowości, wywyższeniu się ponad świat przyrody? Wiele osób ma nadzieję, iż nigdy nie da się zrozumieć natury umysłów. Wymyślają ciągle różne wątpliwości i kwestionują postępy w tej dziedzinie twierdząc, że nie da się wyjaśnić natury umysłu.
Dlaczego? Odziedziczyliśmy błędny obraz natury ludzkiej, nasze myślenie i działanie oparte jest w znacznej mierze na mitach, które Steven Pinker (2005) identyfikuje z wiarą w:

  1. tabula rasa (nieuwarunkowaną swobodą rozwoju),
  2. wiarą w szlachetnego dzikusa (wrodzoną dobroć natury ludzkiej i całej przyrody)
  3. wiarą w "ducha w maszynie", czyli prymat ducha nad materią.

Te mity pozornie nas uszlachetniają, a prawda ściąga nas na ziemię. Cóż może być bardziej wzniosłego niż moja nieśmiertelna dusza, którą zainteresowana jest Najwyższa Istota, kreator miliardów galaktyk, niezliczonych gwiazd i planet? Ludzka megalomania nie zna granic. Niechętnie przyjmujemy do wiadomości teorię ewolucji, jedność świata przyrody, wyjaśnienia natury umysłu wynikające z neurobiologii.

Chociaż zrozumienie jak działa mózg nie pozwoli w pełni zrozumieć umysłu, będzie to wielki krok we właściwym kierunku.
Dlaczego nie wystarczy? Warto omówić różne wątpliwości by zrozumieć, czego możemy się spodziewać po kognitywistyce.

Wątpliwość pierwsza: czy umysł może zrozumieć sam siebie?


Wątpliwość druga: Skąd cokolwiek naprawdę możemy wiedzieć?


Wątpliwość trzecia: Mamy zalew pseudonaukowych teorii i terapii. Skąd wiemy, co jest prawdziwe lub skuteczne?


Wątpliwość czwarta: Czy wiemy co takiego się dzieje, gdy powstaje w nas wrażenie "rozumiem"?


Piąte: Rozumieć, ale na jakim poziomie? Rola redukcji.


Szóste: Czego możemy się spodziewać po kognitywistyce?


1.3 Kognitywistyka: podstawowe problemy.

W tym wykładzie staram się pokazać rozwój wiedzy o tym, jak funkcjonują nasze umysły, kim jesteśmy i dlaczego jesteśmy tacy jacy jesteśmy. Warto wiedzieć, jak ludzie rozumieli świat w przeszłości i jakie błędne wyobrażenia o świecie i siebie samych mają obecnie różni ludzie.
To nadzwyczajny moment w historii świata! Zrozumienie działania naszych mechanizmów poznawczych prowadzi do powstania innego rodzaju inteligencji, która już zaczyna w pewnych aspektach przewyższać naszą. W wielkim skrócie możemy sobie wyobrazić 7 etapów rozwoju cywilizacji.

  1. W starożytności dominowało myślenie magiczne, świat był kaprysem bogów, wyjaśnienia odwoływały się do ich gniewu, sterowali ludźmi wtrącając się w ziemskie sprawy, dominował fatalizm. To epoka mitów, ale nadal znaczna część ludzkości w niej żyje. Człowiek nie decydował o swoim losie, ani nie odkrył jeszcze prawa przyczyny i skutku: każde zdarzenie ma swoją przyczynę, która jest skutkiem innego zdarzeń.
  2. 2500 lat temu odkryto prawo przyczyny i skutku (w Indiach znane jako prawo karmy), gromadzono empiryczne obserwacje, szukano lekarstw na choroby, opisywali i odkrywali nieznane obszary świata. Brakowało systematycznej weryfikacji obserwacji. Przypadkowe korelacje uznawane były za istotne przyczyny. Rozkwitło wróżbiarstwo.
  3. 500 lat temu zaczęto formułować teorie i powstały metody eksperymentalnej weryfikacji obserwacji i przewidywań teorii. Rozwinęła się matematyka i później statystyka, pozwalająca ocenić prawdziwość obserwacji. Rozpoczęła się rewolucja naukowa.
  4. Przy końcu XX wieku pojawiły się szybkie komputery umożliwiające symulację wielu procesów, rozwinęły się nowe gałęzie nauki, teoria złożonych systemów i oparty na niej „nowy rodzaj nauki” Stephena Wolframa.
  5. Na początku XXI wieku nauczyliśmy się tworzyć inspirowane przez mózgi programy, które potrafią uczyć się wykorzystując naturalne dane, analizując teksty i obrazy. Symulacje komputerowe i odkrywanie wiedzy w danych pozwoliło zrozumieć bardzo złożone procesy, zachodzące w przyrodzie, dla których nie da się skonstruować prostych teorii analitycznych.
  6. W trzeciej dekadzie XXI wieku sztuczna inteligencja wykorzystując uczenie maszynowe wspiera ludzkie myślenie i umożliwia szybki postęp nauki, w tym zrozumienie mechanizmów poznawczych, działania naszych mózgów.
  7. W niedalekiej przyszłości powstanie autonomiczna sztuczna inteligencja, zaczniemy też modyfikować swoje ciała i mózgi na coraz większą skalę. Nie mamy pojęcia gdzie nas to zaprowadzi.

Zaczniemy od mitów i myślenia magicznego.

Podsumowanie wykładu (AI Gemini 1.5 Pro)

Wykład wprowadza do kognitywistyki, podkreślając, że poznanie prawdy o świecie wyzwala od cierpień i umożliwia rozwój.
Zrozumienie umysłu jest równoznaczne ze zrozumieniem siebie, co stanowi wyzwanie zarówno dla filozofów, jak i dla każdego człowieka.

Wątpliwości dotyczące możliwości zrozumienia umysłu:

Modele świata:

Kognitywistyka a nauka:

Kognitywistyka a umysł:

Kognitywistyka jako dziedzina:

Ograniczenia poznania:

Podsumowanie: Kognitywistyka to trudne, ale obiecujące przedsięwzięcie, integrujące wiedzę z różnych dziedzin w celu zrozumienia umysłu.

Zadanie: proszę podsumować główne punkty, poruszone w tym wykładzie, maksymalnie na jednej stronie. Co warto dodać, czego w tych rozważaniach brakuje a co można pominąć?

Przykładowe pytania.

  1. Z czego wynikają ograniczenia w poznawaniu świata?
  2. Podaj przykłady pozornych wyjaśnień, które wydają się zadowalające i hamują zadawanie dalszych pytań.
  3. Czy umysł może zrozumieć sam siebie? Podaj argumenty za i przeciw.
  4. Co oznacza "zrozumieć"?
  5. Kto pierwszy wpadł na to, że mózg tworzy umysł?
  6. Jak to możliwe, by liczba większa dzielona przez mniejszą dała to samo co większa przez mniejszą? Dlaczego jest to dziwne?
  7. Dlaczego Leibniz miał problem ze zrozumieniem dzielenia liczb a my go nie mamy?
  8. Czy ilość może przejść w jakość, a jeśli tak to jak? Podaj przykłady.
  9. Co według Kanta wynika z istnienia apriorycznych form poznania?
  10. Czy możliwy jest alternatywny język pozwalający na zdobywanie wiedzy? Jakiego rodzaju?
  11. Dlaczego nie wystarczy wiedzieć wszystkiego o mózgu by zrozumieć działanie umysłu?
  12. Podaj 3 przykłady wiedzy niepewnej i 3 przykłady wiedzy, w którą nie należy wątpić.
  13. Czego możemy się spodziewać po kognitywistyce?
  14. Jakie wnioski płyną z historii frenologii?
  15. Jakie założenia frenologii były błędne a jakie prawdziwe?
  16. Jak zdefiniowano umysł w sztucznej inteligencji?
  17. Czy twierdzenie Gödla stawia jakieś istotne ograniczenia dla zrozumienia umysłu? Dlaczego?
  18. Wymień 5 dziedzin stanowiących filary kognitywistyki.
  19. Na czym polega klasyczne podejście kognitywistyczne?
  20. W jakim sensie opracowanie modelu działania umysłu oznaczać będzie jego zrozumienie?
  21. Czy pytanie "dlaczego ja urodziłem się w Polsce, a nie w Chinach" ma sens? Wyjaśnij swój punkt widzenia.
  22. Czy ja mogłem się urodzić w 15 wieku? Czy ja mogłem się urodzić w Indiach?


Jak możemy się upewnić, że dana informacja jest prawdziwa? Jak odróżnisz opinie od faktów? Warto obejrzeć "Krótki film o prawdzie i fałszu", w którym jest wiele przydatnych informacji na ten temat.
Poszukaj przykłady fałszywych informacji, np. reklam, błędów dziennikarskich, doniesień medialnych, fałszywek "fake news" itp. oraz zaproponuj sposób ich weryfikacji. Zastanów się, czemu ludzie są tak bezkrytyczni i skłonni wierzyć politykom czy kapłanom, mówiącym o sprawach, o których nie mają pojęcia, takich jak wirusy czy ewolucja.

7 pytań na temat kognitywistyki, wywiad zrobiony ze mną przez Marka Kasperskiego (2001)
Cognitive Science: An Introduction (Wikibooks).
Polecam swoje linki na stronach Wiki na których zebrałem odnośniki do wszelkich zagadnień związanych z kognitywistyką i neuronaukami:
AI in Information Retrieval and Language Processing, AI & Machine Learning, Cognitive Architectures, Computational Intelligence, Cognitive Science - all aspects, Neuroscience and the Brain, General Science and its para, trans, religion and futurology fringes ..

Inne ciekawe strony: Being human. Towards a clearer view of human nature.
10 reguł przydatnych by zweryfikować informację.
Weryfikacja fałszywych wiadomości: https://fakenews.pl/, https://konkret24.tvn24.pl, AFP Sprawdzam oraz RationalWiki.
The Debunking Handbook 2020, to krótki tekst w kilku językach na temat dezinformacji i porad jak należy z tym walczyć.
John Spencer: Fake news is a real problem. 5C to solve it. Szkicowe wideo.

Literatura

Różne dowiązania do nauk o poznaniu | HCI resources | The Brain Project (Stephen Jones): historia, filozofia, neuronauki, modele ...
Peryferia: sztuczne życie i ewolucyjna robotyka |

Historia nauk kognitywnych:
Prehistoria nauk kognitywnych |
G.A. Miller, The cognitive revolution: a historical perspective. TCS 7, 141-144, 2003

Podstawowe książki i artykuły:

Rozrywkowe/pomocnicze:

Angielskojęzyczne:



Cytowanie: Włodzisław Duch, Wstęp do Kognitywistyki. Rozdz. 1: Wstęp: umysł, mózg i modele. UMK Toruń, 2025.
Następny wykład: Mity | Wstęp do kognitywistyki - spis treści.

W sieci: W. Duch | Wstęp do kognitywistyki - spis treści