Organizacja wykładu.

Forma: streszczenie notatek do wykładu + dyskusja/odpowiedzi na pytania zadane w komentarzach.
W każdym semestrze odbędzie się 12-15 wykładów po godzinie.
Czas poświęcimy na dyskusje i odpowiedzi na pytania. Pytania jak i komentarze będzie można umieszczać na stronach Wiki. Zakładam, że wszyscy przeczytają notatki i aktywnie będą uzupełniać, dodawać odnośniki, komentować, krytykować, pytać.
W ten sposób sam mam nadzieję się sporo nauczyć ... Cele:

  1. Szkielet wiedzy na temat różnych gałęzi kognitywistyki - pozwalający zadawać dobre pytania i poszerzać swoją wiedzę.
  2. Krytyczne myślenie - ocena doniesień gazetowych i naukowych, oraz własnych poglądów.
  3. Zrozumienie, jak działa mózg i skąd się bierze umysł.

Jeśli chcecie zrozumieć nowe pojęcia i teorie musicie to zintegrować z wiedzą, którą już macie, dołączyć ją do siatki pojęciowej, którą w naukowym modelu świata się posługujemy. Potrzebujemy punktu odniesienia, realistycznej mapy rzeczywistości, czyli siatki pojęciowej, która pozwoli nowym faktom doczepić się w takiej siatce do pojęć już w niej zagnieżdżonych.
Dlatego systematyczne wprowadzenie podstawowej wiedzy jest bardzo ważne, a nieograniczony dostęp do informacji jest przydatny tylko wtedy, gdy z grubsza wiemy, czego warto szukać. W przeciwnym przypadku zrobi nam się w głowie Wielki Śmietnik!.


Znakomite ilustracje z IQmatrix.com pokazują jak różne stany umysłu, reprezentowane przez węzły i ścieżki na mapie, łączą się ze sobą tworząc swoistą mapę. Zadaniem tego wprowadzającego wykładu jest utworzyć siatkę skojarzeń pomiędzy pojęciami, które są przydatne do zrozumienia umysłu.
Zwróćcie uwagę na podpis pod tą mapą pojęciową.

Jak może do tego dojść by coś się Wam w głowie zagnieździło?

Pytania bieżące


W. Duch, Wstęp do kognitywistyki - spis treści.