Konkurs
przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych z całej Polski
I. Cele Konkursu
Celem Konkursu jest:
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań przyrodniczych
uczniów,
- kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania i
pogłębiania wiedzy przyrodniczej, w tym o charakterze interdyscyplinarnym,
- kształtowanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy
przyrodniczej w praktycznym działaniu,
- stwarzanie uczniom możliwości współzawodnictwa,
- promowanie osiągnięć uczniów, ich nauczycieli i szkół,
- diagnozowanie mocnych i słabych stron pracy szkół z uczniem
zdolnym w zakresie przyrody, określanie potrzeb w tym obszarze,
- integracja wszystkich uczniów, w tym uczniów
niepełnosprawnych, w działaniach na rzecz podniesienia jakości uczenia się przyrody,
- współpraca nauczycieli różnych przedmiotów przyrodniczych
nad podniesieniem efektów nauczania przyrody,
- przygotowanie młodzieży do międzynarodowego konkursu
osiągnięć uczniów w zakresie wiedzy i osiągnięć przyrodniczych PISA,
- promowanie wśród uczniów wiedzy i działań o tematyce proekologicznej.
II. Organizacja i przebieg Konkursu
Ze względów
organizacyjnych (spełnienie odpowiednich kryteriów ustalonych przez
Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz poszczególne Kuratoria) nie jesteśmy obecnie
w stanie zorganizować pełnego cyklu konkursu pt.: „Kwartet przyrodniczy”.
Docelowo planujemy, aby przed zorganizowanym przez nas etapem ogólnopolskim, w
każdym z województw odbyły się co najmniej dwa etapy: Etap I - szkolny (rejonowy)
i Etap II – wojewódzki. Wobec tego w roku 2006 organizujemy tylko etap
ogólnopolski tego konkursu, który należy traktować pilotażowo. Tak więc:
- Ogłasza się 13 maja 2006 roku, jako termin ogólnopolskiego
konkursu tematycznego pt. „Kwartet Przyrodniczy”. Konkurs odbędzie się na
terenie Instytutu Fizyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, ul.
Grudziądzka 5, o godz. 10.00. Przewiduje się, że czas odpowiedzi na 40
pytań konkursowych wynosił będzie 120 minut.
- W Konkursie mogą uczestniczyć uczniowie szkół podstawowych,
którzy prezentują odpowiedni poziom wiedzy z zakresu zagadnień przyrodniczych i
zostaną zgłoszeni przez osoby współpracujące z Komisją Konkursową. Konkurs
Ogólnopolski przygotowuje i
przeprowadza Komisja Konkursowa PSNPP i PDF UMK.
- Konkurs
obejmuje wiadomości i umiejętności przyrodnicze zawarte w Podstawie Programowej
zgodne ze standardami wymagań nauczania przyrody klas IV - VI:
- Pogoda i klimat.
- Orientacja w terenie – szkic, plan, mapa, kierunki
widnokręgu.
- Krajobraz i jego składniki. Krajobrazy Polski i Ziemi.
- Ziemia we Wszechświecie. Proste obserwacje astronomiczne.
Współrzędne geograficzne.
- Podróże i odkrycia geograficzne.
- Elementy środowiska przyrodniczego i ich poznawanie.
- Przykłady różnorodności organizmów oraz środowisk ich
życia.
- Wspólne cechy budowy i czynności organizmów.
- Czynności życiowe i etapy rozwoju człowieka.
- Styl życia a zdrowie człowieka, choroby i sposoby
zapobiegania,
- Człowiek a środowisko
przyrodnicze.
- Ochrona przyrody (formy i tereny chronione w Polsce,
gatunki chronione roślin i zwierząt).
- Właściwości i przemiany substancji. Mieszaniny.
- Podstawowe zjawiska fizyczne: mechaniczne, akustyczne,
elektryczne, magnetyczne i optyczne.
- Siły i oddziaływania w przyrodzie.
Treści zawarte w programie ścieżek
edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem treści przyrodniczych (treści mogą
wykraczać poza Podstawę Programową szkoły podstawowej!).
- Uczestnicy powinni wykazać się:
- bardzo dobrą znajomością wiadomości i umiejętności
przyrodniczych,
- umiejętnością analizy map i wykresów (w tym dotyczących
wykresów zależności między wielkościami fizycznymi) oraz dobrą orientacją na
mapie,
- umiejętnością logicznego, krytycznego i
interdyscyplinarnego myślenia,
- znajomością terminologii przyrodniczej z zakresu: biologii, chemii,
fizyki i astronomii, geografii, ochrony środowiska.
- Wyniki Konkursu
(lista laureatów i finalistów) dostępne będą na stronie internetowej PSNPP http://psnpp.org.pl
w ciągu 10 dni od daty zakończenia Konkursu.
- Podczas Konkursu
uczniowie rozwiązują test zgodny ze standardami wymagań. Na sali mogą przebywać
wyłącznie zawodnicy, Komisja Konkursowa oraz ewentualnie obserwatorzy z
Kuratoriów Oświaty.
- Laureatami
Konkursu zostają uczestnicy, którzy uzyskali, co najmniej 80% sumy
możliwych punktów do uzyskania. Jeżeli liczba laureatów jest mniejsza niż 10%
uczniów biorących udział w finale konkursu wówczas laureatami zostają
uczniowie, którzy uzyskali 80% ze średniej arytmetycznej punktów zdobytych
przez pierwszych trzech uczniów z najlepszymi wynikami.
- Listę finalistów
i laureatów ustala Ogólnopolska Komisja Konkursowa.
III. Finaliści i Laureaci
Finalistom i Laureatom przysługują
nagrody i wyróżnienia. Każdy Finalista otrzyma dyplom uczestnictwa w Konkursie.
IV. Postanowienia końcowe
- Zadania konkursowe oceniane są
kryterialnie i w związku z tym nie przewiduje się odwołań od Komisji
Konkursowej.
- Sprawy nie ujęte w niniejszym
regulaminie rozstrzyga przewodniczący Komisji Konkursowej.
- W każdym etapie Konkursu uczeń ma
prawo korzystać z kalkulatora.
- Uczestnik Konkursu musi posiadać
ważną legitymację uczniowską!
V. Wykaz literatury zalecanej uczestnikom
- Podręczniki i zeszyty ćwiczeń do przyrody zatwierdzone
przez MEiN.
- Encyklopedie przyrodnicze, szkolne atlasy geograficzne,
klucze do oznaczania roślin i zwierząt,
- Inna dostępna literatura o tematyce przyrodniczej, w tym
CD-ROM-y i źródła internetowe.
-WZÓR-
LISTA
UCZNIÓW ZGŁOSZONYCH DO KONKURSU TEMATYCZNEGO
„KWARTET
PRZYRODNICZY”
Lp. |
Nazwisko i
imię ucznia |
Data
urodzenia |
Klasa |
Uzyskane punkty
(ewentualnie) |
%
uzyskanych punktów
(ewentualnie) |
Nazwisko i imię nauczyciela
przygotowującego ucznia do Konkursu |
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO
WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE!!!
|