REGULAMIN OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU TEMATYCZNEGO
pt.: „KWARTET PRZYRODNICZY”
2006

organizowanego przez

Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych

i Pracownię Dydaktyki Fizyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu




I. Cele Konkursu
II. Organizacja i przebieg Konkursu
III. Finaliści i laureaci
IV. Postanowienia końcowe
V. Wykaz literatury zalecanej uczestnikom

Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych z całej Polski
 
I. Cele Konkursu
Celem Konkursu jest:
  • rozwijanie uzdolnień i zainteresowań przyrodniczych uczniów,
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania i pogłębiania wiedzy przyrodniczej, w tym o charakterze interdyscyplinarnym,
  • kształtowanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy przyrodniczej w praktycznym działaniu,
  • stwarzanie uczniom możliwości współzawodnictwa,
  • promowanie osiągnięć uczniów, ich nauczycieli i szkół,
  • diagnozowanie mocnych i słabych stron pracy szkół z uczniem zdolnym w zakresie przyrody, określanie potrzeb w tym obszarze,
  • integracja wszystkich uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych, w działaniach na rzecz podniesienia jakości uczenia się przyrody,
  • współpraca nauczycieli różnych przedmiotów przyrodniczych nad podniesieniem efektów nauczania przyrody,
  • przygotowanie młodzieży do międzynarodowego konkursu osiągnięć uczniów w zakresie wiedzy i osiągnięć przyrodniczych PISA,
  • promowanie wśród uczniów wiedzy i działań o tematyce proekologicznej.
II. Organizacja i przebieg Konkursu
Ze względów organizacyjnych (spełnienie odpowiednich kryteriów ustalonych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz poszczególne Kuratoria) nie jesteśmy obecnie w stanie zorganizować pełnego cyklu konkursu pt.: „Kwartet przyrodniczy”. Docelowo planujemy, aby przed zorganizowanym przez nas etapem ogólnopolskim, w każdym z województw odbyły się co najmniej dwa etapy: Etap I - szkolny (rejonowy) i Etap II – wojewódzki. Wobec tego w roku 2006 organizujemy tylko etap ogólnopolski tego konkursu, który należy traktować pilotażowo. Tak więc:
  1. Ogłasza się 13 maja 2006 roku, jako termin ogólnopolskiego konkursu tematycznego pt. „Kwartet Przyrodniczy”. Konkurs odbędzie się na terenie Instytutu Fizyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, ul. Grudziądzka 5, o godz. 10.00. Przewiduje się, że czas odpowiedzi na 40 pytań konkursowych wynosił będzie 120 minut.
  2. W Konkursie mogą uczestniczyć uczniowie szkół podstawowych, którzy prezentują odpowiedni poziom wiedzy z zakresu zagadnień przyrodniczych i zostaną zgłoszeni przez osoby współpracujące z Komisją Konkursową. Konkurs Ogólnopolski przygotowuje i przeprowadza Komisja Konkursowa PSNPP i PDF UMK.
  3. Konkurs obejmuje wiadomości i umiejętności przyrodnicze zawarte w Podstawie Programowej zgodne ze standardami wymagań nauczania przyrody klas IV - VI:
  • Pogoda i klimat.
  • Orientacja w terenie – szkic, plan, mapa, kierunki widnokręgu.
  • Krajobraz i jego składniki. Krajobrazy Polski i Ziemi.
  • Ziemia we Wszechświecie. Proste obserwacje astronomiczne. Współrzędne geograficzne.
  • Podróże i odkrycia geograficzne.
  • Elementy środowiska przyrodniczego i  ich poznawanie.
  • Przykłady różnorodności organizmów oraz środowisk ich życia.
  • Wspólne cechy budowy i czynności organizmów.
  • Czynności życiowe i etapy rozwoju człowieka.
  • Styl życia a zdrowie człowieka, choroby i sposoby zapobiegania,
  • Człowiek a środowisko przyrodnicze.
  • Ochrona przyrody (formy i tereny chronione w Polsce, gatunki chronione roślin i zwierząt).
  • Właściwości i przemiany substancji. Mieszaniny.
  • Podstawowe zjawiska fizyczne: mechaniczne, akustyczne, elektryczne, magnetyczne i optyczne.
  • Siły i oddziaływania w przyrodzie.
Treści zawarte w programie ścieżek edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem treści przyrodniczych (treści mogą wykraczać poza Podstawę Programową szkoły podstawowej!).
  1. Uczestnicy powinni wykazać się:
  • bardzo dobrą znajomością wiadomości i umiejętności przyrodniczych,
  • umiejętnością analizy map i wykresów (w tym dotyczących wykresów zależności między wielkościami fizycznymi) oraz dobrą orientacją na mapie,
  • umiejętnością logicznego, krytycznego i interdyscyplinarnego myślenia,
  • znajomością terminologii przyrodniczej z zakresu: biologii, chemii, fizyki i astronomii, geografii, ochrony środowiska.
  1. Wyniki Konkursu (lista laureatów i finalistów) dostępne będą na stronie internetowej PSNPP http://psnpp.org.pl w ciągu 10 dni od daty zakończenia Konkursu.
  2. Podczas Konkursu uczniowie rozwiązują test zgodny ze standardami wymagań. Na sali mogą przebywać wyłącznie zawodnicy, Komisja Konkursowa oraz ewentualnie obserwatorzy z Kuratoriów Oświaty.
  3. Laureatami Konkursu zostają uczestnicy, którzy uzyskali, co najmniej 80% sumy możliwych punktów do uzyskania. Jeżeli liczba laureatów jest mniejsza niż 10% uczniów biorących udział w finale konkursu wówczas laureatami zostają uczniowie, którzy uzyskali 80% ze średniej arytmetycznej punktów zdobytych przez pierwszych trzech uczniów z najlepszymi wynikami.
  4. Listę finalistów i laureatów ustala Ogólnopolska Komisja Konkursowa.
III. Finaliści i Laureaci
Finalistom i Laureatom przysługują nagrody i wyróżnienia. Każdy Finalista otrzyma dyplom uczestnictwa w Konkursie.
 
IV. Postanowienia końcowe
  1. Zadania konkursowe oceniane są kryterialnie i w związku z tym nie przewiduje się odwołań od Komisji Konkursowej.
  2. Sprawy nie ujęte w niniejszym regulaminie rozstrzyga przewodniczący Komisji Konkursowej.
  3. W każdym etapie Konkursu uczeń ma prawo korzystać z kalkulatora.
  4. Uczestnik Konkursu musi posiadać ważną legitymację uczniowską!
V. Wykaz literatury zalecanej uczestnikom
  1. Podręczniki i zeszyty ćwiczeń do przyrody zatwierdzone przez MEiN.
  2. Encyklopedie przyrodnicze, szkolne atlasy geograficzne, klucze do oznaczania roślin i zwierząt,
  3. Inna dostępna literatura o tematyce przyrodniczej, w tym CD-ROM-y i źródła internetowe.

-WZÓR- 

LISTA UCZNIÓW ZGŁOSZONYCH DO KONKURSU TEMATYCZNEGO

„KWARTET PRZYRODNICZY”

Lp. Nazwisko i imię ucznia Data
urodzenia
Klasa Uzyskane punkty
(ewentualnie)
%
uzyskanych punktów
(ewentualnie)
Nazwisko i imię nauczyciela
przygotowującego ucznia do Konkursu
1.






2.






3.






4.






5.






 
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE!!!