Pracownia Fizycznych Podstaw Mikroelektroniki


Tematy ćwiczeń

  1. Technologia warstw i struktur epitaksjalnych.
  2. Wykonywanie kontaktów w strukturach półprzewodnikowych i ich badanie.
  3. Widma absorpcji (spektrofotometr UV-VIS)
  4. Fotoprzewodnictwo cienkich warstw i kryształów.
  5. Luminescencja cienkich warstw i kryształów.
  6. Spektroskopia defektów z głębokimi stanami metodami złączowymi.
  7. Przewodnictwo zmiennoprądowe.
  8. Fotopojemnościowe badanie struktur.
  9. Wyznaczanie koncentracji i ruchliwości nośników.
  10. Termicznie stymulowana depolaryzacja struktur półprzewodnikowych.
  11. Widma odbicia i transmisji cienkich warstw, struktur wielowarstwowych i kryształów.
  12. Badanie półprzewodników w podczerwieni.
  13. Elipsometria.
  14. Widma wzbudzenia cienkich warstw i kryształów.
  15. Optoelektronika.
  16. Kinetyka luminescencji cienkich warstw i kryształów.

Warunki zaliczenia

  1. Odpracowanie ustalonej liczby ćwiczeń w semestrze (na jedno ćwiczenie przewidziano 4 zajęcia) i uzyskanie ich zaliczenia na podstawie:
  2. Prezentacja w postaci posterowej wyników z jednego (ustalonego z prowadzącym) ćwiczenia z objaśnieniem prezentowanej treści prowadzącym, studentom i zaproszonym gościom. Prezentacja ta odbywa się w ostatnim tygodniu zajęć danego semestru.
  3. Uzyskanie pozytywnych ocen z punktów 1. i 2.

Regulamin PFPM

  1. Do przestrzegania tego regulaminu zobowiązani są wszyscy użytkownicy Pracowni Fizycznych Podstaw Mikroelektroniki (PFPM): studenci wykonujący ćwiczenia, dyplomanci (studenci wykonujący prace magisterskie, licencjackie i inżynierskie) oraz opiekunowie: prowadzący zajęcia, opiekunowie dyplomantów, pracownicy.
  2. Każdy student wykonujący ćwiczenia lub prowadzący badania do pracy dyplomowej w PFPM winien się zaznajomić z niniejszym regulaminem przed rozpoczęciem zajęć.
  3. Użytkownicy PFPM zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i BHP.
  4. Korzystanie z PFPM przez poszczególne grupy ćwiczeniowe odbywa się zgodnie z semestralnym planem zajęć.
  5. Korzystanie z PFPM przez dyplomantów odbywa się w terminie uzgodnionym z promotorem, opiekunem pomocniczym lub kierownikiem PFPM. Termin ten nie może kolidować z zajęciami laboratoryjnymi przewidzianymi w semestralnym planie zajęć.
  6. Wszyscy użytkownicy są zobowiązani do dbałości o porządek i prawidłowe użytkowanie sprzętu komputerowego i laboratoryjnego. Prowadzący i opiekunowie są zobowiązani do przekazania tych zasad podopiecznym.
  7. Wszelkie zauważone nieprawidłowości w pracy sprzętu i działaniu oprogramowania należy niezwłocznie zgłosić opiekunom lub kierownikowi pracowni.
  8. Praca na komputerach oraz wykonywanie ćwiczeń odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem sprzętu znajdującego się w pracowni.
  9. Użytkownicy mogą zakładać na komputerach swoje katalogi w miejscach uzgodnionych z opiekunami. Katalogi muszą zawierać plik tekstowy dirinfo.txt zawierający informacje o zawartości i użytkowniku. Katalogi te nie mogą być wykorzystywane do przechowywania danych nie związanych z wykonywaniem badań na PFPM. Katalogi te mogą być usunięte bez ostrzeżenia w przypadku braku pliku informacyjnego lub z przyczyn porządkowych, dlatego PROSZĘ ZAWSZE ZROBIĆ KOPIĘ ZAPASOWĄ!
  10. Użytkownicy NIE MOGĄ INSTALOWAĆ ŻADNYCH PROGRAMÓW na komputerach w PFPM.
  11. Zabrania się używania oprogramowania typu P2P, komunikatorów internetowych oraz innych, które mogą zakłócić działanie komputerów w PFPM.
  12. Użytkownicy NIE MOGĄ DOKONYWAĆ ŻADNYCH ZMIAN w ustawieniach systemu operacyjnego, oprogramowania, konfiguracji komputerów oraz w konfiguracji sprzętu składającego się na układ pomiarowy. W przypadkach szczególnych (np. podczas wykonywania prac dyplomowych) zmian można dokonać tylko po uzgodnieniu tego z kierownikiem pracowni, lecz zmiany takie nie mogą powodować unieruchomienia lub zmniejszenia funkcjonalności zestawów do zadań wykonywanych w ramach PFPM zgodnie z semestralnym planem zajęć.
  13. Na pracowni zabrania się spożywania posiłków oraz wnoszenia napojów.
  14. Okrycia wierzchnie należy zostawić w szatni.
  15. W sprawach związanych z funkcjonowaniem PFPM nie objętych tym regulaminem proszę się konsultować z kierownikiem pracowni.