Krótki opis wykładu
Wykład odbywa się w semestrze letnim, jego odbiorcami są studenci 2. roku fizyki.
! UWAGA !
Zgodnie z Regulaminem Studiów student ma prawo do uczestniczenia
w zajęciach i zdawania egzaminów, więc na wykład mogą chodzić
WSZYSCY studenci. Jeżeli chcesz uczestniczyć w tym wykładzie
i potraktować go jako monograficzny lub do wyboru lub po prostu na niego chodzić -
nie mam nic przeciwko - ZAPRASZAM , ale sprawy formalne (np. czy możesz?,
ile dostaniesz punktów? i inne takie tam ...) samodzielnie załatw z Dziekanatem
(lub tam gdzie trzeba w Twoim przypadku).
Egzamin zdajesz na takich samych zasadach, jak pozostali.
|
Zajęcia są wprowadzeniem do ogólnie pojętej techniki próżniowej.
Student po wysłuchaniu tego wykładu powinien umieć ze zrozumieniem czytać
dokumentację techniczną dostarczoną ze sprzętem próżniowym,
umieć krytycznie ocenić ofertę sprzedawcy sprzętu,
orientować się w temacie na tyle, aby świadomie i zgodnie z zainteresowaniami
wybrać dodatkowe zajęcia specjalistyczne, na które chce uczęszczać lub
temat pracy dyplomowej związanej z wykorzystaniem techniki próżniowej.
Plan wykładu
Uwaga! Wykład ciągle ewoluuje, więc poniższy plan należy traktować
jako ogólny "szkielet minimum"
- Wstęp
- podstawowe pojęcia związane z techniką próżni
- znaczenie techniki próżniowej we współczesnym świecie
- wybrane fakty z historii badań próżni i zastosowań techniki próżniowej
- Gazy w systemach próżniowych
- podstawy molekularno-kinetycznej teorii ciał
- gazy swobodne
- gazy na powierzchni
- gazy w ciele stałym
- Wytwarzanie wysokich próżni
- przepływ gazów przez małe otwory i systemy przewodów
- rodzaje i budowa pomp próżniowych
- złożone systemy pomp
- Pomiary próżniowe - próżniomierze i metody pomiarowe
- Materiały i elementy stosowane w systemach próżniowych
- Wykrywanie nieszczelności w aparaturze próżniowej
- Wybrane zastosowania wysokich próżni
- systemy laboratoryjne
- systemy przemysłowe
Warunki zaliczenia
! UWAGA ! - szczegółowe warunki zaliczenia podaję zawsze na 1. wykładzie,
i to właśnie one są jedynymi obowiązującymi - ta strona ma jedynie informacyjny charakter!
(choć dołożę wszelkich starań, aby opis tu zamieszczony był zawsze aktualny).
- Wykład kończy się egzaminem. Egzamin jest pisemny.
- Istnieje możliwość zaliczenia wykładu w sposób indywidulany (opis niżej).
- Zwykle na ostatnim wykładzie (o ile czas pozwoli)
odbywa się tzw. "ZERÓWKA" - pisemna na zasadach takich,
jak "zwykły" egzamin opisany niżej.
! UWAGA !
- Nie stawiam ocen niedostatecznych na zerówce, ale ...
- Każda pozytywna ocena z tej "ZERÓWKI" traktowana jest jako wiążąca ocena z pierwszego podejścia.
(tzn., że oceny POZYTYWNEJ nie można poprawić na wyższą w 1. terminie!). Ale ...
- W trakcie zerówki można zrezygnować już po obejrzeniu pytań i oddać pustą/przekreśloną i podpisaną kartkę,
a potem przyjść na pierwszy termin.
- Na zerówkę trzeba się zapisać OSOBIŚCIE na listę, którą udostępniam na wykładzie.
Ilość miejsc ograniczona pojemnością sali! Kto pierwszy ten lepszy ...
- Forma egzaminu - szczegółowy opis
-
- Egzamin trwa 35 minut od otrzymania kartki z testem
- Pytań jest 30
- Test wyboru: 4 odpowiedzi i tylko jedna właściwa
- Punktacja
- Dobrze: +1
- Brak: 0
- Każde 2 źle: -1 (punkty ujemne!)*
*"każde 2" oznacze, że za jedną źle zaznaczoną odpowiedź
nie ma ujemnych punktów, zaś za 3: -1, za 5: -2 itd.
- Maksymalnie można otrzymać 30 punktów
- Minimalnie można otrzymać -15 punktów (minus piętnaście)
- Wyniki egzaminu
- Zwykle liczba osób zdających egzamin jes duża (najczęściej ok. 40),
więc sprawdzenie prac musi trochę trwać. Typowo wyniki są dostępne
48 godzin po egzaminie, lecz w uzasadnionych przypadkach, o ile
nie ma technicznych trudności termin ten można skrócić.
Każdy zdający ma możliwość wglądu w pracę PRZED uzyskaniem
wpisu. W przypadku stwierdzenia błędu z mojej strony ocena zostanie wystawiona
zgodnie ze stanem faktycznym!
- Ocena
-
Ocena |
2 |
3 |
3,5 (3+) |
4 |
4,5 (4+) |
5 |
5 (*) |
Ocena słownie |
niedostateczny |
dostateczny |
dostateczny plus |
dobry |
dobry plus |
bardzo dobry |
celujący (*) |
Wymagana liczba punktów |
15 i mniej |
16 |
19 |
22 |
25 |
27 |
30 |
*Regulamin studiów przewiduje możliwość podkreślenia
wyróżniającego się studenta otrzymującego ocenę 5 poprzez wpis
słowny celujący (co mozna tłumaczyć jako "bardzo bardzo dobry ;)
Ocena z egzaminu pisemnego jest ostateczna dla wszystkich, którzy
uzyskali 3 i więcej (tzn. NIE są przewidziane żadne poprawki na ocenę wyższą).
Osoby niezadowolone z oceny pozytywnej lub te, które uzyskały mniej niz 16 punktów
mogą skorzystać z możliwości danych przez Regulamin studiów, które są opisane niżej.
- Możliwości poprawy oceny niedostatecznej lub niesatysfakcjonującej
w 1. podejściu.
(możliwości dane przez Regulamin Studiów wg mojej interpretacji)
-
Mniej, niż 16 punktów - możliwości:
- Student otrzymuje wpis (2, ndst.) i przychodzi na 2. podejście.
- Regulamin przewiduje możliwość (zależy to od wykładowcy/egzaminatora)
ustnego egzaminu uzupełniającego do części pisemnej w ramach tego samego
(tu. pierwszego) podejścia. Mając możliwość własnej interpretacji ustalam,
że zdający, który otrzyma mniej niż wymagane 16 punktów, może w trybie
indywidualnym w formie ustnej zaliczyć egzamin na ocenę co najwyżej
dostateczną w 1. podejściu pod następującymi warunkami:
- Osobiście i PRZED uzyskaniem wpisu zadeklaruje
chęć i gotowość do takiej formy zaliczenia
- Ustali (w porozumieniu ze mną) termin. Termin tem musi być wcześniejszy
od oficjalnego terminu 2. podejścia
- Dotrzyma ustalonego terminu i wykaże się odpowiednią wiedzą.
(zalecam wgląd do własnej pracy, analizę popełnionych błędów i
konsultację ze mną na temat wymaganego zakresu wiedzy)
Ocena pozytywna, ale niesatysfakcjonująca - możliwości:
- Każdy student ma dwa podejścia do egzaminu. Zwykle interpretacja tych podejść jest
taka, że jeśli w 1. otrzyma się ocenę pozytywną, to drugie jest niepotrzebne.
Skoro Regulamin Studiów nie zabrania studentom dwukrotnego
zdawania egzaminu, to moim zdaniem i na moich zajęciach
dopuszczam taką możliwość. Oznacza to, że student niezadowolony
z oceny w 1. podejściu może przyjść na 2. i ponownie zdać egzamin.
W takim przypadku wpisuję do indeksu OBIE oceny, zaś interpretację którą
zaliczyć do średniej ocen lub do stypendium pozostawiam dziekanatowi.
- Zwyczajowo nie wpisuję drugiej oceny jeśli jest niższa od pierwszej, ale
zdający TRACI podejście
- Zaliczenie w trybie indywidualnym
-
Ta forma egzaminu jest przeznaczona tylko dla tych, którzy wyrażą taką chęć.
Student wybierający tę formę musi to zgłosić osobiście
najpóźniej na ostatnim wykładzie, a następnie (również osobiście) ustalić
formę i termin takiego zaliczenia.
! ZASTRZEGAM !, że podstawą formą zaliczenia jest egzamin
pisemny, opisany szczegółowo powyżej.
! ZASTRZEGAM !, że taka forma egzaminu jest ograniczona
moim czasem i możliwościami.
! ZASTRZEGAM ! możliwość nieprzeprowadzenia egzaminu
w tej formie w przypadku zbyt dużej liczby chętnych lub braku technicznych możliwości.
Przewiduję następujące przypadki, w których można zaliczyć wykład indywidualnie:
- przypadek losowy studenta np. choroba, wyjazd, pokrywanie się terminu egzaminu
w przypadku studiów na kilku kierunkach
- chęć zdawania w tej formie zgłoszona przez studenta
Formy zaliczenia indywidualnego
- Egzamin ustny.
O ile student jest przekonany, że posiada wiedzę na ocenę bardzo dobrą,
otrzymuje kilka trudnych pytań z zakresu wiedzy przekazanej na wykładzie.
O ile na wszystkie pytania odpowie poprawnie - dostaje ocenę bardzo dobrą i jest to
JEDYNA ocena, którą stawiam (tzn. nie wpisuję niższych, uznaję wtedy
podejście za niebyłe). Student ma tylko JEDNO takie podejście.
W przypadku, gdy student nie zgadza się z moją oceną - przychodzi na egzamin pisemny
i jest oceniany na warunkach opisanych wyżej - dla egzaminu pisemnego.
- Prezentacja.
Student, który jest szczególnie zainteresowany jakimś tematem związanym (nawet luźno)
z tematyką wykładu, może zaproponować ten temat i po uzyskaniu mojej akceptacji opracować
i przedstawić zgodną z nim prezentację
(preferowane programy: PowerPoint lub OpenOffice.org Impress).
Typowo prezentacja powinna mieć nie mniej niż 9 i nie więcej niż 15 stron.
Prezentację tę student dostarcza w formie źródłowej.
NIE daję gotowych tematów - zakładam, że ta forma
jest przeznaczona dla dla studentów bardzo dobrych, zainteresowanych tematyką,
znających się na rzeczy, a taki student sam potrafi znaleźć przedmiot prezentacji.
Jeśli tego nie potrafisz - ta forma NIE JEST DLA CIEBIE!
Materiały do zajęć
- Materiały prezentowane na wykładzie
-
Wszystkie slajdy prezentowane podczas wykładu są dostępne w punkcie kserograficznym
w formie drukowanej. Ze względu na konieczność zachowania praw autorskich
osób trzecich i innych instytucji do niektórych zdjęć, rysunków
i innej zawartości materiały te NIGDY nie będą udostępnione
w formie źródłowej lub elektronicznej!
! UWAGA !
- Materiały te mają charakter POMOCNICZY w wykonywaniu notatek i nauce.
- NIE należy ich traktować jako zbioru wiadomości wystarczających do uzyskania zaliczenia!
|
! UWAGA ! Zezwalam na wykonywanie przez słychaczy wykładu
kserokopii ww. materiałów do celów edukacyjnych. Wszelkie próby samodzielnego
i nieautoryzowanego kopiowania, zmiany formy, a w szczególności udostępniania
osobom trzecim ww. materiałów będę uważał za przestępstwo!
! UWAGA ! Wykorzystanie ww. materiałów w innych celach
jest możliwe po wcześniejszym uzgodnieniu tego ze mną i mojej akceptacji.
- Proponowana literatura
-
- J. Groszkowski, Technika wysokich próżni lub dowolna inna pozycja tego autora!
- J. Groszkowski, Problemy Elektroniki i Telekomunikacji: "Zagadnienia wysokich próżni",
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, W-wa (częste wznowienia)
- W. Górski, S. Pytkowski, Elektronika: Wykrywanie nieszczelności w aparaturze próżniowej,
Państwowe Wydawnictwa Techniczne, W-wa
- R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykładu z fizyki TII cz. 2,
Państwowe Wydawnictwa Naukowe, W-wa 1974
- Sz. Szczeniowski, Fizyka Doświadczalna cz. 2, PWN, W-wa 1976
- L. Maissel, R. Glang, Handbook of thin film technology, McGraw Hill NY, 1970
dostępne tłumaczenie na język rosyjski (Sowietskoje Radio, Moskwa 1977)
- J.P. Holman, Experimental methods for engineers, McGraw Hill NY, 1971
- R. B. Darling, EE-527: MicroFabrication - Vacuum Systems, (prezentacja własna udostępniona
poprzez internet)
- materiały reklamowe i dokumentacja techniczna udostępniona przez fimy produkujące
lub sprzedające aparaturę próżniową i związane z nią akcesoria
- publikacje internetowe - przykładowe słowa kluczowe: vacuum, preasure measurements, vacuum pump(s),
lecture(s), presentation(s)