Rok IV s 7, 20 g. Seminarium mgr 2024 USOS - 22 godziny z udziałem nauczyciela (20 godzin udziału w seminarium i 2 godziny konsultacji indywidualnych),Szanowni, mamy w naszej grupie na seminarium mgr 8 osób. 1 Maciej Koniecko 296762@stud.umk.pl 2 Daniel Lesiński 303162@stud.umk.pl 3 Konrad Lipka 303165@stud.umk.pl 4 Mateusz Skarupski 296790@stud.umk.pl 5 Julia Szczuczko 303191@stud.umk.pl 6 Patryk Tajs 303193@stud.umk.pl 7 Jacek Wierzejewski 303199@stud.umk.pl 8. Organiak Klaudia 303172@stud.umk.pl W USOS mamy: - 22 godziny z udziałem nauczyciela (20 godzin udziału w seminarium i 2 godziny konsultacji indywidualnych), + 38 godzin pracy własnej nad przygotowaniem referatów, prezentacji, pracy pisemnej. 20 godzin to jest 10 zajęć, zrobimy 4 z referatami, godzina dyskusji o tym co przedstawiliście, potem znowu 4+1. Podobnie jak na sem inżynierskim każdy powinien dwa razy zrobić prezentację po godzinie lekcyjnej, czyli 45 min, więc dwie osoby na każde zajęcia. Możemy to robić w trybie mieszanym tj. czasami spotykać się zdalnie na moim Webex. Pierwsza prezentacja nie musi być ściśle powiązana z pracą mgr, ale powinna mieć informatyczny charakter. Jest wiele dobrych tematów, ostatnio warto się przyjrzeć narzędziom sztucznej inteligencji, których jest wiele na stronach https://www.futurepedia.io https://theresanaiforthat.com https://huggingface.co Proponuję, żeby każdy wybrał sobie jakieś narzędzie i je potestował, spróbował zrozumieć jak to działa i nam to przedstawił. Zwykle na pierwszym spotkaniu rozdzielamy tylko tematy, więc uznajemy to za konsultacje i ustalamy sobie tematy zdalnie. Spotkamy się więc 27.02. Przyślijcie mi proszę propozycję tematów. Na razie załóżmy, że kolejka jest taka, jak na liście, ale jeśli Wam to nie pasuje możecie ustalić między sobą jak się pozamieniać. Jeśli ktoś nie chce za tydzień niech znajdzie chętnego -:)
Kolejka 1,
Druga Kolejka - praca mgr. Od 9.04
1. 30.04. --Patryk Tajs
Maciej Koniecko (Matulewski). Biblioteka .NET sterowania głosem. OpenAI, Whisper i GPT.
Motoryzacja, edukacja, rozrywka, mobilne
Whisper od OpenAI, T2S, etc. ChatGPT => Jason.
Aplikacja .NET GPT <=>Biblioteka<=>Whisper.
JSON commands, parms. ChatGPT podsuwał rozwiązanie w trakcie działania. Analogicznie dodał poporzednie zdjęcie.
API, język, parametry, wybór głosu i model GPT. Maui.NET na Android.
Zalety i wady, przewiduje sama dodatkowe możliwości. Kontekstowa interpretacja.
Opłata OpenAI, połączenie z internetem, samodzielne dostosowanie parametrów przez GPT, błędy w transkrypcji.
Błędy w testowaniu transkrypcji. Demo. Wolno działa, po angielsku.
Q: Skarupski, zakotwiczenie.
Jak na Blade Runner, move, zoom photo ...
2. 30.04, Mateusz Skarupski (Gniewko Skarbicki). Shor algorithm for non-abelian hidden subgroup problems
Shor - krypto, log. dyskretny, faktoryzacja zagrożenia komputerm kwantowym.
p^a=q, dla niektórych grup (np. modulo) to trudne.
Bramki logiczne odwracalne, Fredkin, Toffoli, min 3 wejscia/wyjścia. Każdy układ logiczny daje się symulować kwantowo. Sfera Blocha. Bramka Hadamarda.
Problem Simona, klasycznie 2^N operacji by określić, że f jest 1-1. Kwantowo liniowo.
DLP - krata, widać periodyczność. grupa D40, czyli 40-kąt foremny z odbiciami i obrotami, reprezentacja tej grupy.
Algorym shora szczegółny przypadek HSP. Ale transf Fouriera zle w grupach nieabelowych działa.
Własne: oszacowanie prawdopodobieństw.
Shor - 2000 bitów w kluczu, wiele wersji tego algorytmu, to wymaga tysięcy kubitów. Nie wiadomo kiedy ...
Konkursy CTF jeszcze w szkole krytptografią się zaintersował, od kilku lat się tym intersuje. Doktorat na Pol Eindhoffen, Tania Lange.
Kandydaci?
Dalsze: 28.05, 4.06, 11.06
28.05 Patryk Tajs, Stochastyczna redukcja wymiarowści, J Rydzewski. 65 min!
Klasyfikacja metod, tSNE vs PCA. Własna implementacja na podstawie klasycznej, Python, PyTorch. NJ?
Lighting.ai for ML methods, optymalizacja kodu dla tensorów.
Mapowanie sympleksów. Crowding. Perplexity.
Chignolina w reprezentacji kątów w cząsteczkach, milion wierszy, 40 cech, ewolucja w czasie. 12 godzin obliczeń, krok 20 czyli 20%.
Dipteyd dialanina. Też nie wiadomo co to ma robić. Nie widać interpretacji. Ale z MNIST i fashion MNISt widac wpływ perplexity.
Sieć neuronowa? Ma zrobić model mapowania tSNE. To może pozwolić na mapowanie całych danych.
Testy jednostkowe. Pokrycie kodu, l. linii wykonanych kodu. CI/CD narzędzia do automatycznego testowania
Nasze MDS.
28.05 Klaudia Organiak, Gra platformowa R. Adamczak
Gra Spark. Prezentacja Prezi. Fabuła tylko częściowa, kontynuacja od inż. 3 zakończenia. Dużo drobnych dodatków, wiele klas.
Uczenie RL. Unity, Visual Studio, liczne dodatkowe programy do grafiki i pisanie, Jason to opakuje i Unity analizuje. Logika - uwzględnia fizykę, Unity ma komponent, uwzględnia siły. Kontroler efektów. Dialogi i cutscenki. Głosy i dźwięki? tylko liter. Grafika w Asterlight, ręcznie. Przeciwnik groźniejszy, opis postaci i kontrola walki, narzędzi i uszkodzeń postaci.
Uczenie RL agenta, sama napisała używając równania Bellmana. Wiele stanów postaci, przed w trakcie i po ataku, selekcja przydatnych stanów do uczenia. Testowanie, po 200 iteracjach widać efekty uczenia.
https://ludo.ai/ Empowering Game Studios with Artificial Intelligence
https://charmed.ai/ 3D video game art
04.06 Jacek Wierzejewski, wykrywanie wartości odstających.
Wartosci odstające. Różne typy danych. Balans czułóśc i swoistości. Porównanie algorytmów. Predykacja i porównanie metod. PyQty GUI do Python. Pliki CSV, preprocessing i proste charakterystyki, wypełnianie wartośc ibrakujących.
Statytyczne: QIR - kwartyle i odchylenia od górnej i dolnej granicy Q1,Q4,
Z-score, wpływ ekstremalnych wartości.
ML: LOF, lokalne anomalie. gęstość lokalna jest miarą.
Brakujące w oparciu o LOF, uśrednić po znanych zmiennych wszystkie wektory by znaleźć brakującą. LRD, local reachability distance.
Isolation forest. Ścieżki do izolowanych punktów.
1Class SVM, Eliptic envelope. Min elipsa 90% danych.
DBSCAN, Density based spatial clustering with noise.
Głosowanie dla wielu algorytmów.
Statystyki F1. Ataki, oszustwa, duże zbiory.
Daniel Lesiński, Sedzenie obiektów w 2D i 3D czujniki IOD.
Celownik i tracker. Środowisko testowe. Wiekość obiektu na ekranie. W czasie rzeczywistym. 60 HX gubi po 3 pikseli, 30 Hz 10 px. Czmu tak działa? wiecej danych mniej pomyłek. Kontrast kolorów, zmieniające się tło.
3 modele wykrywania na ekranie. Badanie opóźnień.
11.06, Konrad Lipka, Motion capture. Abewski/Matulweski
Optitrack - koszty kamera teraz 26 kzł, 6 kamer, oprogramowanie trudne do użytku, kalibracja trudna, idealne warunki oświetleniowe. Jeden program w OpenCV jest celem, Python.
MediaPipe Google lib, alfa version. Wykrywa twarz, ciało, szkielet. Krople - markery na twarzy, szkieletu 33.
Dłonie 21 markerów. CV2 + Media Pipe. Garnet darmowy, cache danych. Problem głębi. Potrzebna kalibracja, obliczanie odległości. Błędy rzędu 0.5 m, tanie kamery wymagają obliczeń ogniskowej. Dokładność odległości ok 10 cm. Uśrednienie z kilku klatek poprawia, może kilka cm. Dołożyć Lidar?
Jakie kamery? 20 zł tanie, nie supersprzęt. Zakończenie do września.
11.06 Julia Szczuczko, Practical apps of eye tracking for VR, Marak/Matulewski.
Typy ET, VOg, PSOG-VOG, PSOG, odblaski (glints) z IR. Fotosensory, bateria. PSOG-VOG dopiero wchodzi.
Zbieranie danych może być wrażliwe. Skupianie jest uciążliwe bo są sakady. Wygładzanie surowych danych, filtr Kalmana. Projekty w Unity z ET.